Sorozat

Rosszabbak az emberek – Carl Hiaasen: Rossz majom

Vince Vaughn a Rossz majom sorozat díszletében

A Rossz majom (Bad Monkey) történetében egy nagypofájú, felfüggesztett nyomozó hezitálva nyomoz egy különös gyilkosság után a napsütötte Florida legdélibb pontján az Apple TV+ megszokott minőségében.

A legtöbb krimi a nyomozó személyén áll vagy bukik. Agatha Christie harsány és komikusan különc Poirot-ja az egyértelmű példa, de az azt utánzó Rian Johnson is játszott a nyomozó személyével: előbb teljesen feleslegessé tette, rákérdezve a krimi alapvetésére, majd visszahozta a funkcióját (nem is lett olyan maradandó az Üveghagyma). Kell legyen, valami extra és manapság egy kis bohókás él is a nyomozó karakterében, hiszen a búskomor, saját démonjaival küzdő, általában iszákos és agresszív rendőr, akinek sötét jellemét Batman is megirigyelné már kevéssé megkapó. Nem véletlen, hogy Monkot is visszacsalogatták a nyugdíjaséletből, a kortárs magyar film mégis egy pálfordulással lemaradva a depressziós vonalat erősíti (Valan: Az angyalok völgye) – sebaj, ez egy másik cikk témája. A trendekbe illeszkedik viszont az Apple TV+

Rossz majom című sorozata, melyben Vince Vaughn Andrew Yancy nyomozója egyszerre ismerős, de kellőképpen friss ahhoz, hogy két rész után is érdekeljen a napsütötte gyilkosság története.

Key West partjaihoz közel egy nászúton lévő pár horogjára pecázás közben egy emberi kar akadt. A kisvárosi rendőrség nem akar foglalkozni az üggyel, a karon cápafogat találnak, így az eset egyértelmű… lenne, de a Carl Hiaasen regényéből készült sorozat csavarosabb. A kart Andrew Yancy felfüggesztett nyomozó viszi el Miamiba, ahol az ottani kórboncnokra hárul a feladat, hogy megvizsgálja. Yancy-nek a kart visszafelé pedig egyszerűen el kéne veszítenie. Már az aligátoroktól hemzsegő mocsárba hajította volna, mikor a vívódó központi hősök mindegyikében ott lévő igazságérzet Andrew Yancy-ben is megszólalt. A kart a mélyhűtőbe dobva csupán pár kérdés után már a nyomozó is afelé hajlik, itt gyilkosság történt.

Vince Vaughn a tengerparton a Rossz majom sorozatban

A sorozat első két epizódjában a cselekmény kevéssé összefüggő ívben indul el egy azonos irányba, inkább több cselekményszálat látunk hullámzó csúcspontokkal és állomásokkal. Így adódik, hogy Yancy felfüggesztett zsaruból kirúgott exrendőr lesz, majd bizonyos történések hatására újra állományba kerül, hogy étteremellenőrként csorbítsa a renoméját. Az inkább epizodikus forgatókönyv töredezettsége adja a sorozat egyik nagy előnyét: Yancy motivációjának ingadozását. Igazi antihősként előbb vívódik, majd vállalja az ügyet feletteseinek parancsára fittyet hányva, majd újra elengedi, hogy aztán a lelkiismerete mégse hagyja őt nyugodni.

Ez a váltakozó motiváció keveri fel az állóvizet és teremt egyedi dinamikát a karakterek között,

akik így vagy úgy, de involválódnak a történésekbe. A második részben válik igazán fontossá a halottkém, Rosa (Natalie Martinez), aki Yancy elhivatottságával épp ellentétesen, klasszikus módon aktivizálódik. A megtalált kar tulajdonosának felesége pedig egyre gyanúsabbá válik, ahogy a Bahamákon próbálja kiheverni a megözvegyüléssel járó stresszt. A szigeteken pedig a sorozat másik nagy szála bontakozik ki. Itt Neville Stafford (Ronald Peet) küzd saját házáért, amit egy amerikai vállalkozó terjeszkedése fenyeget. Neville kalandja a helyi szexi boszorkánnyal (Az akolitusban is szereplő Jodie Turner-Smith) egyelőre teljesen elüt a Rossz majom történetének fő vonalától, de a kapcsolódás már benne van a levegőben.

Egy férfi és egy nő ül az asztalnál a Rossz majom sorozatban

A különböző történetek és sokszor hangulatok áthidalására és összekötésére a regényadaptációban elég irodalmi megoldást alkalmazott Bill Lawrence producer. Tom Nowicki mély és nyers hangján haljuk a szereplők fejébe is látó narrátort, ami ugyan lusta megoldás, de szükségessége nem vitás, hogy valahogy egyértelművé váljon a közös nevező.

A történettel ellentétben a Rossz majom vizualitása képez egységet.

A kontrasztos és élénk színvilág kiválóan illik a sorozat inkább vicces összképéhez és az alapul szolgáló regény egyszerre vidám, ugyanakkor nyers tónusához – a sorozat talán eléri, hogy lefordítsák Carl Hiaasen művét. A Rossz majom helyszínválasztása is izgalmas. Hiaasen floridai kötődésű és regényei gyakran játszódnak itt, a széria helyszíne különleges. Key West a kontinentális USA legdélibb pontja, az utolsó kis földdarab, amit még autóval el lehet érni (az autó pedig elengedhetetlen, Yancy-nek a férfiasságának elvesztésével felérő, mikor szolgálati autóját elveszítve biciklivel kell közlekednie). A település a legvégsőbb határ, Hemingway is a végtelen tenger partján találta meg otthonát, de volt már az előrehaladás leküzdhetetlen gátja gengszter-noirban is (Key Largo).

Az első két epizód alapján a Rossz majom is a legvégső határra használja a kisvárost. Innen már csak visszafordulni lehet, így a környezet is metonimikusan támogatja a karakterek útját. Yancy-nek változtatnia kell az életén, ha vissza akarja kapni a jelvényét és a kizsákmányoló vadkapitalizmus sem mehet a végtelenségig. Hogy a kisemberek és a tőkeerős vállalkozók küzdelmébe mennyit látunk bele, a sorozat további epizódjaitól is függ.

A régivágású krimi mellett erős szappanopera-epizodikussággal is bíró Rossz majom tud újítani a megszokott nyomozószerepen. Vince Vaughn jól hozza a nagydumás, hezitáló, de végtére is jószívű antihőst. Önmagát meghaladni nem tudja, de nem is vár a sorozat többet a magas és jellegzetes mozgású színésztől. A Rossz majom az első két epizódban ügyesen keverte meg a lapokat, a továbbiakban pedig a regényalap a garancia rá, hogy jól is fogja kiteríteni azokat.

A Carl Hiaasen: Rossz majom az Apple TV+-on érhető el.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com