Sorozat

Okosabbnak hiszi magát, mint amilyen – Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz

Habár sokak szerint a young adult műfaj amilyen gyorsan felfutott, ugyanolyan hirtelen el is halt, a Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz (A Good Girl’s Guide to Murder) 2019-ben mégis rögtön bestsellerré vált, és ahogy az lenni szokott, nem kerülhette el a mozgóképes adaptációt sem. A BBC hatrészes miniszériája a Netflix tartalomkínálatában is elérhető, de könnyen lehet, nem a végzős gimnazista lány, Pip nyomozása fogja ismét berúgni a műfaj fulladozó motorját.

Holly Jackson író mindössze 27 éves volt, amikor papírra vetette a krimi-thrillerbe oltott young adult nyomozásról szóló történetét, a Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz pedig annyira népszerű lett, hogy már két folytatást és egy előzménysztorit is kapott. 2024-ben pedig a BBC is műsorára tűzte, sőt a Netflix kínálatába is bekerült az első regényből készült 6 részes széria.

A regény rajongói Jackson világát a kotnyeles, 17 éves, önjelölt Miss Marple, Pip Fitz-Amobi miatt kedvelhették meg, aki naplóbejegyzéseiben tárja fel a vidéki angol városkát megrázó gyilkosság utáni nyomozását, teszi mindezt fekete humorral és minden olvasói igényt kielégítő fordulatokkal.

A kérdés csupán az, hogy ez az írói szerkezet átültethető-e sikeresen képernyőre?

A helyzet nem olyan egyszerű, mert az azonos címmel elkészült sorozat látszólag nem hibázik sehol. Marad az alaptörténet: öt évvel a cselekmény kezdete előtt a mindenki által kedvelt, népszerű gimnazista lányt, Andie Bellt valószínűleg megölték, holtteste soha nem került elő. Párja, Sal Singh viszont búcsúüzenetében magára vállalta a gyilkosságot, majd végzett magával. A rendőrség lezárta a nyomozást, a kisváros magára maradt a traumáival, és minden ment a maga útján… Egészen addig, amíg a 17 éves Pip Fitz-Amobi végzős projektfeladatának nem választja a rejtély megoldását.

Most azt engedjük el, mennyire hihető vagy nem ez az alaphelyzet, mert innen indulva a Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz nagyon ígéretesen kezd. Az angol kisváros, Little Kilton gyönyörű hátteréül szolgál a történéseknek, amire az A-listás sorozatokra jellemző, igényes operatőri munka még rá is játszik. A világklasszis zenei felhozatallal rögtön egy olyan atmoszféra alakul ki, amiből az ember legszívesebben még többet akarna.

A színészi játék is rendben van, habár az egész széria tűnik inkább a Wednesdayből ismerős Emma Myers magánszámának, mint egy kiváló castinggal megáldott sorozatnak, de ez nem is baj, mert úgyis minden Pip körül forog, a néha mellé verődő társak inkább csak biodíszletek, mint megjegyezhető karakterek. Az epizódok jó ritmusú sodrására még külön rá is tesz egy lapáttal a kapitális cliffhangerekkel operáló dramaturgia is, így ha csak felületesen, fél füllel figyeljük az eseményeket,

akár azt is hihetnénk, hogy a nyár egyik kellemes meglepetéséről van szó.

De ez nem igazán van így. A kétségtelenül módos körítés mögött ugyanis a Jó kislányok kézikönyvének világa a történet kibontásával párhuzamosan narratív szálon elkezd recsegni-ropogni, ami hamar tönkre vágja az élményt. Nehéz lenyelni ugyanis, hogy Pip két lábon járó aktív eutanáziaként viselkedik, és úgy gyanúsít meg szinte mindenkit és bárkit a sorozatban, hogy az már felbosszantja nézőt is, de ezen a helyzeten nem változtatnak a mellékszereplők sem.

Nehéz spoilerek nélkül felsorolni a logikátlanságokat, de akad olyan interjúalany, aki hiába van négyszemközt az őt interjúztató Pippel, ahelyett, hogy egyenes választ adna a kérdésre, inkább elintézi egy sejtelmesnek szánt feladvánnyal, ami rejtélynek túl könnyen megoldható, de arra bőven elég, hogy egy fél epizódot elpepecseljünk vele. Akad olyan drogdíler, aki mindössze 60 fontért kezdi el magát megvádolni különböző bűncselekmények elkövetésével, de olyan koronatanú is, aki a gyilkosság estéjén minden Insta-bejegyzését törölte, de épp egy olyan képet sikerült meghagynia, ami a rendőrség teljes nyomozati anyagát kukába dobja. És ott van végezetül az egész gyilkossági ügy hátterében megbújó szál, amihez fogható önellentmondást csak Zs-kategóriás alkotásokban látni.

A logikai hiányosságokat még bőven lehetne sorolni, egy-egy karakter viselkedése után a néző tényleg nem tud másra gondolni, mint hogy Little Kilton minden egyes lakója tök hülye.

Kár azért, hogy cselekményszinten ennyire félresiklik a Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz, mert a Netflix egyik új sikerszériája lehetett volna, de így megmarad csak egy egyszer nézhető tinisorozatnak.

A Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz a Netflix kínálatában látható.

dr. Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com