Kritika

Hová tartasz? – Lány a hullámok hátán

A legendás Gertrude Ederle életéről egy igazi feel good film készült Lány a hullámok hátán (Young Woman and the Sea) címmel, amelyben együtt lelkesedhetünk az úszónővel, aki nekivágott a 34 kilométer széles La Manche csatornának.

Gertrude Ederle, vagyis becenevén Trudy története már egy ideje a gyártás és forgalmazás különböző fázisaiban kavarog. Öt évet ült a Paramountnál, majd átdolgozták és eladták a Disney-nek, ahol streaminget szavaztak neki, aztán mégis visszahelyezték a moziba. Mindeközben tavaly novemberben Diana Nyad nagy úszását bemutató film is vászonra került, ahol szintén egy női úszó nyílt vízi gigantikus teljesítményét követhettük nyomon elég konzervatív filmnyelvi keretek között.

A Lány a hullámok hátán hasonlóan a nagy megúszást választja formanyelvi és dramaturgiai szempontból. Cserébe Joachim Rønning rendezése végig elringat a kliséktől sem visszariadó fordulatokon, s egy méltó katarzist is felkínál a nagyszerű úszónőnek és a filmet végigizguló nézőknek. A Disney-produkció már-már meseszerűen tálalja az amúgy számos társadalmi kérdéssel terhelt sikertörténetet, amelyben pusztán a drámai hangulat fokozása végett kerülnek bele az úszást hátráltató faktorok, nem igazán a problémák árnyalása vagy mélyebb megértése kedvéért. Így összességében egy lendületes, motivációtól duzzadó történelmi sportfilmet kapunk, amelyet a női hős (Daisy Ridley) bájosan mosolyogva, de hatalmas elszántsággal visz a hátán.

A Lány a hullámok hátán hatalmas szerencséje, hogy a történet önmagában szenzációs.

Gertrude Ederle kislány kora óta arra vágyik, hogy úszhasson, és makacs erővel söpör félre mindenféle akadályt, a kanyarót, a szülői egyet nem értést, a világháborút és a kor hitetlenkedését a női nem sportolásra alkalmasságát illetően. És a lelkesedése kétségkívül tehetséggel is jár, hiszen hamar az első Női Úszó Szövetség első számú úszója lesz és az olimpiára is kijut. Az igazán nagy dobása pedig a La Manche csatorna átúszása, s a film lényegében erre az egy eseményre fókuszál.

Trudy karakterét Daisy Ridley formálja meg, aki egy rendkívül öntudatos, de bájos nőként jelenik meg a vásznon. Ezen túl a film nem igazán törekszik lélektani mélységekbe ereszkedni, mintha az egyik Disney-mese legújabb felvonását néznénk a legkisebb királykisasszonyról, aki nagyon szeretett úszni. Pedig megpendülnek háttéresemények, mint a drámai kép a hajótűzben életüket vesztő emberekről, akik nem tudtak kiúszni a partra, ugyanígy a családi tragédia a vízbe fulladt testvérrel.

Trudy olyan erővel úszott, mintha mindenki más helyett is úszott volna, akiknek előtte ez a képesség nem adatott meg.

Trudy úszása egyben sporttörténelem is. Elképesztő azzal szembesülni, hogy mennyire sokat fejlődött a sportvilág még az amatőr sportolók terén is. Ma már frissítőkkel, okosórával és profi felszerelésekkel vágunk neki egy középtávú sporteseménynek is. Akkoriban a női úszók gyapjúdresszt, harisnyát viseltek, nem a praktikum, hanem az illem miatt. Éppen ezért kár, hogy a film nem törekedett hitelességre. Ez főleg a történetben mutatkozik meg. Ugyan az első úszási kísérlet valóban nem fair módon szakadt meg, de azért a mérgezés vádja nem merült fel, ahogy semmiféle ablakból vízbe ugrás sem volt. És talán a legmeredekebb torzítás, hogy Trudy pár nappal később indult el újra, amikor a valóságban azért az még egy év felkészülés után volt. Pedig ez nem egy olyan történet, amit fel kéne turbózni.

Trudy előtt nem sok férfinak sikerült teljesíteni a nagyságrendileg 34 kilométeres távot, női úszó pedig meg sem próbálhatta. A siker pedig elsöprő érzés, és ez az az aspektus, ami a filmnek jól megy. Hagyjuk a történelmi hitelességet, hagyjuk a szofisztikált karakterrajzot, inkább izguljunk együtt és utána ünnepeljünk! A Lány a hullámok hátán érzelmi építgetéséből szépen előtör a győzelem ereje. Így aztán nem is feltétlen Trudyt viheti haza a néző magával, hanem a siker ízét, az ünneplést. A film egy pontján elhangzik egy irányadó mondat, miszerint én megyek táncolni a férjemmel, és te merre tartasz?” Ugyan könnyed tálalásban kapjuk meg Trudy történetét, de az kiderül, mennyire nem volt könnyű úttörőnek lenni, nőként az úszásnak élni, nemet mondani egy házasságra. De végül itt áll előttünk ez a lány, aki nem vetélkedőn nyerte az álmát, és a sikerét milliók ünnepelték.

A Lány a hullámok hátán július 19-től látható a Disney+-on.

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com