Kritika

Kelletlen trash – Vétkek völgye

vetkekvolgye1A Vétkek völgye nagy kérdése az volt, vajon össze tud-e dobni Bret Easton Ellis egy olyan színvonalú forgatókönyvet, amilyet a könyvei képviselnek. A filmkészítéssel már jó ideje kacérkodó író számára a Vétkek völgye az első közvetlenül mozgóképre szánt anyaga, így (egy bizonyos szempontból legalábbis) joggal nevezhető elsőművesnek. A fenti kérdésre adott válasz talán ezért is nemleges, a néző pedig küzdhet, hogy valamit összekaparjon magának, amiért megérte a száz perc.

Kihalt utcák, lepusztult mozik, elhagyott sivatagi környezet – így kezdődik az Ellis írói zsenijével fémjelzett Vétkek völgye. Minden adott hát, hogy újra belépjünk egy értékválságos, hanyatló univerzumba. Csak itt már senki nem vezet minket – még a kényszerpálya vagy a véletlen sem. Össze vagyunk zárva néhány színésszel, akik közül az egyik Lindsay Lohan, a másik meg egy pornósztár. Lehet ez véletlen? Nem, ez színtiszta kínzás. Nem mintha annyira borzalmasak lennének egyébként, csak hát itt nincs más, csak ők. Az egész filmben.

Az értelmezésünk felén itt már túl is lehetünk. Nem azért vagyunk egyedül velük, mert másokat nem nagyon látunk (tényleg nem látunk), hanem azért, mert ebben a nyomorult és sivár világban egyszerűen nincs senki. Üres az egész. Itt-ott egy-egy apartman vagy iroda, ahová valahogy átfurikáznak a szereplők, egy-egy masszőr vagy kávézó, amit meglátogatnak, de alapvetően ők vannak, meg a viszonyok, meg a kanyon.

vetkekvolgyeAztán megy a huzavona és hatalmi harc, mert kedves agresszív főszereplőnk, Christian (James Deen) – eszünkbe juthat, hogy az Amerikai pszichó Batemanjét Christian Bale alakította – képtelen elviselni, ha más dirigál helyette. Ezzel és valamilyen fantáziánkra bízott sötét múlttal köteles terapeutához is járni, akit mellesleg Gus Van Sant alakít. Ellis még itt akarta meglepni egy kicsit a nézőit, mert tőle szokatlan módon aztán mindez egy igazi love-storyba fut, amin még csak nem is ironizál. Hogy mindez megdöbbentő-e, azt nem érzi már az ember teljes átéléssel a játékidő végén, mindenesetre annyira sikerül rámutatni az ötlettel, hogy az Ellis-világon edzett olvasók-nézők mindenből eleve a legrosszabbra következtetnek, ha az író történetéről van szó.

És ha még Ellis nem is nagyon figyel a film nézőjére, azért Paul Schrader ezt megtehette volna helyette is. Schrader, aki maga is elsősorban író, de aki a hollywoodi film ’80-as évekbeli fénykorában kezdett aktívan rendezni, elsőre tökéletes választásnak tűnt a film levezénylésére. A profi hozzáállás és a tapasztalat, a kevésbé excentrikus, inkább a háttérben maradó attitűd tökéletesen működhetett volna a Vétkek völgyénél is. Schrader szakmaisága biztosíthatta volna a film sikerét, hiszen a jó értelemben vett simulékonyság, a mindenhez való hozzáillés Ellis alapanyagát is filmbaráttá, képbaráttá tehette volna, talán egy másik oldalát is a felszínre hozhatta volna. Mindez az ígéret beváltatlan maradt, a semleges, láthatatlan rendezés pedig nem eltűntette a forgatókönyv esetleges hiányosságait, hanem csak felfokozta azokat. Ami mégis talán kiemelkedő, az az atmoszféra, ehhez viszont nagyban hozzájárul az MTV-s valóságshowkat imitáló, kézikamerás operatőri munka a maga szereplőt követő meneteivel és a kiégetett, fakó képekkel.

Bret Easton Ellis már hozzászokhatott, hogy nagyjából minden művét rosszul fogadja vagy félreérti a közönség, a körülötte lévő felhajtásra pedig ő is szeret néha ráerősíteni. A börtönbüntetéssel, elvonókkal és botrányokkal a háta mögött Lohan szerepeltetése legalább annyira provokatív, mint az eddig csak felnőtteknek szánt filmekben játszó Deen főszerepe. Az emblematikus jelentőségű celebritások szerződtetése és az erősen szexuális kontent ezúttal is borítékolta a felháborodást, ebben az esetben azért mégis inkább a fanyalgóknak lehet igaza. Ha Ellis könyvben sokkal több is, mint szex és erőszak, ebben a filmben akkor is csak ez a kettő.

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs pszichológus, újságíróként specializációja a filmek és a lélektan kapcsolódási pontjai, a pszichológiai jelenségek, elméletek filmes megjelenése, a művek mélylélektani-szimbolikus értelmezései.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com