Kritika

Romantizálni az erőszakot – It Ends with Us – Velünk véget ér

It Ends With Us - Velünk véget ér

A miért nem hagyja el?-kérdésre keresi Colleen Hoover nagy sikerű könyve, az It Ends with Us – Velünk véget ér a választ. A családon belüli erőszakról szóló történet filmes verziója azonban szinte mindent átitató romantikával adaptálja a könyvet. De zseniális érzékenység vagy az erőszak romantizálása kerül elénk a Blake Lively főszereplésével készült adaptációban?

Leszögezném, hogy én valószínűleg számtalan mozinézővel egyetemben nem olvastam a film alapjául szolgáló könyvet. Állítólag Hoover 2016-os regényének mozivászonra varázslása többé-kevésbé hűen követi az alapanyagot és jól átadja mind a központi témát, mind annak tálalását. Arról nem is beszélve, hogy az írónő szorosan együtt dolgozott a stábbal, sőt, egyes értesülések szerint ő választotta a főszerepet vivő Blake Lively verzióját a hivatalos rendező és szereplő Justin Baldoni munkájával szemben.

Az It Ends with Us – Velünk véget ér készítését és bemutatását övező dráma egy ponton kapcsolódik a filmhez,

hiszen a komoly és fontos társadalmi tematikát boncolgató alkotás körüli sajtóprogramok inkább szólnak Lively-ről és saját produktumairól, mintsem a családon belüli erőszakot elszenvedők megsegítéséről. Arról nem beszélve, hogy a színésznő tízszer akkora fizetést kapott, mint Baldoni, miközben ő producerként adott még hozzá a filmhez, a színész-rendező pedig executive producerként. Ezekkel pedig akaratlanul is csorbul a film alapvető érdeme. De kezdjük az elejéről.

It Ends With Us - Velünk véget ér

Blake Lively alakítja Lily Bloomot, akit édesapja temetésén ismerünk meg, ahogy nehezére esik nem hogy öt, de még egy dolgot is megemlítenie a férfiról, ami miatt szerette őt. A baljóslatú hangulat közte és édesanyja között pedig előrevetíti, hogy jó oka van erre. Az éppen új virágüzletet nyitó nő még aznap este találkozik egy elsőre erőszakos, majd hamar sármosnak mutatkozó idegsebésszel (Justin Baldoni), akivel azonnal felizzik köztük a levegő. A virágboltban kisegítő Allysáról (Jenny Slate) pedig kiderül, hogy ugyanennek a férfinak a testvére.

Így egyre többet találkozik Lily és Ryle: a szerelmük kiteljesedik, összeházasodnak és boldogan élnek egy ideig. Három olyan jelenetet látunk, amelyben a férfi elveszti a türelmét és erőszakoskodik a feleségével, hogy aztán hol hazugsággal, hol pedig kéztördelős bocsánatkéréssel mentse a külső szemlélő számára teljesen menthetetlent. Hiszen ki és miért is maradna egy ilyen emberrel, ha nem függ tőle anyagilag, nincs közös gyermekük és van hova menekülnie. Sőt, gyermekkori szerelme (Brandon Sklenar) is visszakerül az életébe, akivel akár boldog is lehetne. A film erre próbál választ adni.

Nehéz azonban eldönteni, hogy az It Ends with Us Velünk véget ér tudatosan építi-e fel a filmet úgy, hogy szinte rózsaszín ködbe ágyazza a pár kapcsolatát,

ezzel mutatva be nagyon hatásosan, miért is nehéz bármit is fekete-fehéren látni egy ilyen szituációban. Vagy esetleg egyszerűen a téma komolyságának rovására azt választja, hogy a romantikus vonalat húzza alá, hogy emészthetőbb legyen a film és közelebb álljon a hagyományos love story-khoz.

Előbbi végtelenül dicséretes, hiszen ha vizuálisan nem is, de mégis hitelesen és eredményesen ülteti a nézőt Lily helyébe, fejébe és leginkább szívébe, ahogy azt látjuk, mennyire tökéletesen is működhet ez a kapcsolat. A szerelem nem múlik el se egy ütéstől, se egy eséstől. Sőt, még akkor is nehéz elengedni a másikat, ha az idővel nyíltan erőszakoskodik. A film sokkal hosszabban időzik el a jó időszakon, az erőszakos jeleneteket pedig elsőre a néző felé is elhomályosítva szolgáltatja, hogy mi is átérezzük a szereplő végtelen zavarát. Nem vagyunk benne biztosak, mi is történt, ezzel pedig akaratlanul is hiszékenyebb közönséggé válunk, akik Lily mellett hajlanak arra, hogy higgyenek a férfinak.

Lively és Baldoni kémiája borzasztóan jól működik.

Akkor is, amikor boldogság van, és akkor is, amikor a férfi bocsánatért könyörög a teljesen összezavart és elveszett nőtől. Az első casting-felháborodások ellenére is nagyon jól viszik a hátukon a filmet.

Hiába hajlanék szívesen arra, hogy a film annyira precíz és átgondolt, hogy a romantika mértéke, amely Lily és gyermekkori szerelme, Atlas történetére is kihat amolyan rózsaszín szemüvegen át igyekszik érzékeltetni, milyen nehéz is felfogni majd elfogadni egy alapvetően jól működő és szerelemtől fűtött kapcsolatban az erőszakot, a végeredmény nem teljesen meggyőző.

Az erőszak mennyisége és milyensége igenis meghatározza egy hasonló történet hangsúlyát. Az It Ends with Us Velünk véget ér mintha nem mert volna elég bátor lenni ahhoz, hogy ténylegesen a néző elé tolja milyen félelemmel, fájdalommal és szégyenérzettel jár egy ilyen párkapcsolat. Természetesen vitathatatlan, hogy az erőszak legkisebb formája is teljesen megengedhetetlen, a filmet nézve mégis végig az érződik, hogy nem sikerül eldönteni, merre is billen a mérleg nyelve.

Családon belüli erőszakról látunk drámát, vagy romantikus filmet nézünk, amelyben egy szerelmi háromszög egyik ága olykor erőszakoskodik.

A zavartság pedig a bő két órás alkotás végére sem tűnik el. Hoover könyvét saját szülei kapcsolata ihlette, amely a generációkon átívelő tűrés mintáját is érinti. Mégis legalább is a filmben biztosan fájó hiányérzetet hagy az, ahogy anya és lánya kapcsolata megjelenik a vásznon.

Egy-két mondatot leszámítva semmit nem kapunk abból az érzelmekkel teli és végtelenül bonyolult felállásból, amely köztük van. Lily anyja az apjával maradt a végsőkig, ő maga pedig a hozott anyagból dolgozva valószínűleg sokkal nehezebben hozza meg a helyes döntést, mint sokan tennék. Érdekes lett volna ebbe jobban beleásni és egy részletgazdagabb és árnyaltabb alkotást kapni, amely mélyebben dolgozza fel a történet ezen vonalát. Ha már a film címe is konkrétan erre utal.

Kettős érzésekkel álltam fel a moziszékből, ahogy pergett a stáblista, amelyet nem előzött meg semmilyen elbocsátó szép üzenet vagy a hasonló tematikájú filmeknél megszokott segélyszám felmutatása ilyen nehéz helyzetben élő nők, férfiak és gyerekek számára. Ahogy az sem segített, hogy a vetítésen ajándékba kapott kis papírzacskóban smink mellett mini parfüm, naptej, olaj és testápoló lapult.

Az It Ends with Us – Velünk véget ér augusztus 15-től látható a mozikban.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com