Kritika

Sikermese kicsiknek – Bogyó és Babóca 3. – Játszótársak

Bogyó és Babóca

Bogyó és Babóca2010-ben, pontosan négy éve volt az első bemutatója a Bogyó és Babóca mesefilm-sorozatnak. Azóta jelentős hírnévre tett szert a Bartos Erika meséiből készült animáció. S ennek köszönhetően a folytatás se váratott sokáig magára, idén augusztusban pedig már a harmadik tizenhármas széria kerül a mozikba.

A Bogyó és Babóca sikere nem kérdés, a mozinézők, a DVD eladások és a Youtube megtekintések számát tekintve egyaránt. Az már sokkal inkább kérdés, mi a siker titka? M. Tóth Géza szerint a szerző, Bartos Erika, aki meséivel valóban a legkisebbekhez tud beszélni, nem akar többet, nem akar mást, nem akarja történeteit többszólamúvá tenni, vagy rejtett üzenetekkel tűzdelni. Az epizodikus forma pedig a gyerekek figyelemidejéhez igazodik. A mesenézés vágyuk persze végtelen, jaj, csak még egy részt! – ez tipikus gyerek-jelenet.

Bogyó és BabócaBemutatni már nem kell a Bogyó és Babócát, a kérdés inkább az, miben változott az első évadhoz képest? Szinte semmiben. Mások a történetek, több a szereplő, és hát a stáb még inkább összecsiszolódott, vannak lágyabb rezdülései is az amúgy egyszerű zenének, és régi barátokként köszönnek a vászonról a figurák. De a koncepció teljes mértékben ugyanaz, 13 darab 5 perces mese, Pogány Judit ezerhangú, édes-kedves hangjával, vigyorgó Napocskával és boldogan végződő, tanulságos gyerektörténetekkel. Ennek szintén Bartos Erika az oka, aki könyveiben megmaradt az egészen kicsik korosztályánál, s úgy tűnik nem is szándékozik ezen változtatni. Ha animés párhuzammal élük: a kodomóból nem lett és nem is lesz shounen. Ha magyar párhuzammal: Marék Veronika Kippkoppja sem nőtte ki a gyerekeket.

Akárhogy is, nem tudom gyerekszemmel nézni és gyerekként élvezni ezt a mesét. Ám az egyértelmű, hogy tele van kedves dologgal: a szereplők folyton segítenek egymásnak, sütnek-főznek, játszanak, barátkoznak, sírnak, majd a hibáikból tanulva együtt nevetnek. Filmművészeti értékekkel, izgalmas vágásokkal, kameramozgásokkal vagy rendhagyó zeneváltásokkal egyáltalán nincs felszerelkezve. De ez nem is volt cél. A gyerekek szeretik, ráadásul értékes mondanivalóval bír, ilyen szempontból teljes a siker.

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com