„Óriásrobotos anime, a szokásosnál mélyebb történettel”, valahogy így indult hódító útra a Neon Genesis Evangelion 1995-ben. Mára jelenség, hivatkozási alap lett belőle, saját mitológiával: annak ellenére, vagy éppen ezért, a történet ma, 18 évvel később még mindig nincs lezárva.
A Tűzgyűrű kapcsán nemrég összevetést készítettünk az amerikai óriásfilm és egy kultikus anime, a Neon Genesis Evangelion között. Hogy tisztábban lássunk EVA-témában, a Magyar Anime Társaság tisztelt meg bennünket egy cikkel.
Próbáljunk némi rendet vágni a majd húsz év alatt létrejött rengetegben! Kezdetben vala a tévésorozat: poszt-apokaliptikus Föld, melyen az emberiség jelentős része egy globális katasztrófa, a Second Impact („második becsapódás”) következtében kihalt. Az emberiség fennmaradt részének egyik támaszpontját, Tokyo III városát hatalmas, angyaloknak nevezett gigantikus idegen lények ostromolják, sikerük rövid távú következménye a Third Impact, és vele a teljes pusztulás. Mivel a közönséges fegyverek hatástalanok ellenük, egy félkatonai szervezet hatalmas „robotok”, az Evangelionok segítségével veszi fel velük a harcot, amiket sokáig megmagyarázatlan módon tinédzserek képesek csak irányítani.
A sorozat készítése már kezdetben sem volt problémamentes. Az író-rendező Anno Hideaki saját bevallása szerint pontos elképzelések nélkül vágott bele a munkába („csinálunk valami egyszerű dolgot, robotokkal”), és az aktuális lelkiállapota szerint formálódott a történet – ennek meg is lett az eredménye. A hangulat az izgalmas robotos sorozattól a középiskolás vígjátékon át a brutális jelenetekkel fűszerezett pszichológiai drámáig változik, utóbbi főleg a sorozat vége felé.
Anno Hideaki ugyanis nem volt túl jól. A depresszióval küzdő rendezőnek nem tett jót a folyamatos pénzhiány miatt akadozó gyártás, illetve a korábbi robotos műfajhoz képest újszerű tervezésű, és emiatt nehezen és költségesen gyártható figurák létrehozása. (Mivel Japánban a sorozatok költségvetésének egy részét a korábbi részekben reklámozott termékek eladásából finanszírozzák, ez komoly problémát jelentett.) Az utolsó két részre odáig fajult a dolog, hogy a befejezés eredeti terveit esély sem volt megvalósítani. A 25-26. epizódokban így a minimálisra apadt költségvetésből végül annyit sikerült megvalósítani, hogy a főszereplők belső világában teszünk utazást, akció nélkül, minimalista vízfestményszerű képekkel és fehér hátterekkel.
Csakhogy közben a sorozat népszerű lett, az alakuló rajongótábor pedig fel volt háborodva. Anno konkrétan halálos fenyegető leveleket is kapott. Úgy tűnt, a készítők sem szeretnék ennyiben hagyni a dolgot, és közben már némi pénz is állt a házhoz, így aztán elszabadult a pokol. Rövid időn belül az alábbi új verziók láttak napvilágot:
Death (true) [1997]:
A sorozat első 24 részének összefoglaló filmje, 70 percben. Számos új részletet ad hozzá a történethez, ezeket később a „Platinum” DVD kiadásában (más néven Renewal of Evangelion) hozzá is illesztették a 21-24 részekhez, afféle rendezői változatként. Végleges változata a Death (true)^2.
Rebirth [1997]:
Egy új alternatív „25. rész”, egyben a később kiadott End of Evangelion első fele.
End of Evangelion [1997]:
Teljes alternatív befejezés, 25. és 26. részre osztva, a részenkénti húsz perces tévés formátummal szakítva negyven-negyven percben. Sötét és brutális, a vége pedig persze újabb kérdéseket vet fel. Egy elmélet szerint ez volt Anno bosszúja a rajongókon, néhány bevágott képen láthatók a neki küldött fenyegető levelek. Később a Death és az End of Evangelion megjelent egy kiadásban, ez volt a Revival of Evangelion [1998].
Rebuild of Evangelion [2007 – 2009 – 2012 – 201?]
A teljes EVA-kánon újraírása az alapoktól, négy mozifilmben. Ha pozitívan szeretnénk hozzáállni azért, hogy végre egy egységes, lezárt formát kapjon a történet. Ha nem szeretnénk pozitívan hozzáállni, akkor azért, mert még mindig nem kerestek eleget egyetlen anime sorozattal. Eddig kijött:
Evangelion 1.0: You Are (Not) Alone [2007]: Elég jól követi az eredeti sorozat cselekményét, kisebb eltérésekkel, kb a 6. rész végéig.
Evangelion 2.0: You Can (Not) Advance [2009]: Erősen eltér a sorozattól, de jó irányba. Nem csak történetben, de a szereplők viselkedése is feltűnően változik, konkrétan képesnek mutatkoznak a fejlődésre, kapcsolataik építésére.
Evangelion 3.0: You Can (Not) Redo [2012]: Teljes csavar. Az eredeti történet már nyomokban sem lelhető fel, a történet zavaros, rengeteg új szereplővel, gyenge forgatókönyvvel. Ahogy írták róla: „ez (nem) az a film amit vártál”. Mivel a második rész végén bemutatott előzeteshez képest teljes fordulatot vett a harmadik, jelenleg senki sem tudja megmondani, a negyedik részre mit terveznek az alkotók.
Az Evangelion értelmezési lehetőségei (masszív spoilerekkel!)
Nincs meteor, nincsenek idegenek, nincsenek robotok, nincsen semmi. Röviden ez foglalja legjobban össze, miről is szól az Evangelion. Nem volt semmilyen meteorbecsapódás, nem az okozta a Second Impact-ot. Az idegen lények semmivel sem idegenebbek nálunk. A robotok pedig valójában nem robotok. Minden eseményt, amit látunk közvetve-közvetlenül mi okoztunk, és a teljes misztikus történet mögött egyetlen mozgatórugó van, az emberek közötti szakadék, az elidegenedés, a kapcsolatteremtésre való képtelenség.
Jellemző példa a sorozat és a filmek egyik alapkoncepciója, az AT-mező (Absolute Terror Field), ami, mint egy erőtér, védelmezi mind az angyalokat, mind az Evangelionokat. Később kiderül, AT-mezőt generál minden lélek, és ez az erőtér tartja egymástól elkülönülten, magányosan a lelkeket. Minél inkább elzárkózik valaki a többi embertől, annál erősebbé válik, ez teszi a magukba zárkózó, emberi kapcsolatokra képtelen tinédzsereket a legjobb pilótákká az Evangelionokban.
Természetesen, mint minden igazán jó alkotás, az EVA is több szinten értelmezhető. Aki nem keres benne mélyebb értelmet, az nyugodtan tekintheti robotos animének, a szokásosnál komolyabb történettel. Anno pedig azóta egész jól összeszedte magát, megnősült, van egy gyerekük és köszöni szépen, jól van.