Hírek

Miyazaki nyugdíjba vonul

hayao-miyazakiSzomorú hír terjeng a neten, mégpedig a sokak által kedvelt, ismert és elismert Hayao Miyazaki, japán animációs író-rendezőről. 34 évnyi rendíthetetlen mesélés után, úgy látszik Miyazaki mestertől el kell búcsúznia a filmszerelmeseknek. A majdnem 4 évtizedet átölelő életműben, 11 animációs nagyjátékfilm szerepel, köztük a most bemutatott The Wind Rises, amely alighanem az életmű befejező darabja lesz.

A hír a Variety honlapján jelent meg. A Velencei Filmfesztiválon a Studio Ghibli egyik vezetője Koji Hoshino árulta el a riportereknek:

„Miyazaki eldöntötte, hogy a Kaze Tachinu (The Wind Rises) az utolsó filmje lesz, és nyugdíjba vonul.”

A bejelentést ugyan nem erősítették meg további részletekkel, Koji Hoshino feltehetően első kézből kaphatta az információt. A bejelentés hangsúlya ugyanakkor arra enged következtetni, hogy Miyazaki továbbra is közreműködik majd rövidebb terjedelmű projektekben.

Miyazaki januárban lesz 73 éves, és a teljesség igénye nélkül, pusztán a  kedvenceimet megemlítve, olyan filmeket szerzett, mint a NauszikaA szél harcosai,  a Laputa – Az égi palota, a Totoro – A varázserdő titka, A vadon hercegnője, a Ponyo a tengerpari sziklán, az Oscar-díjas Chihiro Szellemországban vagy A vándorló palota.

Hayao Miyazaki_ The Wind RisesUtolsó filmje több vitát is kirobbantott Japánban és Dél-Koreában, ennek ellenére, vagy éppen ezért 6 hét alatt több mint 80 millió dollárt keresett. A történet hőse Jiro Horikoshi, egy fiktív személy, mérnők, akinek a tervei alapján született meg a Mitsubishi A6M Zero vadászrepülőgép, amit bevetettek Pearl Harborban, 1941-ben. Japánban többen kritizálták Miyazaki háborúellenes fellépését, dél-koreai internetezők pedig túlzott romantikával vádolták a mestert, a feltaláló alakja miatt, aki a második világháború szimbólumává válik.

Bárhogy is van, egy biztos, Miyazaki hősei és történetei mindig megszólítják a közönséget. Komoly társadalmi problémák sorát festi le nekünk, miközben egyszerre képes megnevettetni és megsíratni a karakterekkel és a történetek emberiességével.

Címkék

Varga Gergő

2011-ben végeztem az ELTE Filmtudomány mesterképzésén, amit három szabadon bölcselkedő év előzött meg. Mindig is humán beállítottságúnak tartottam magam, de eleinte inkább az irodalom, mintsem a film vonzott. Első maradandó filmes élményeimet nem tudom olyan nagyságokhoz kötni, mint Bergman, Truffaut vagy Tarr Béla, sokkal inkább egy másik legenda, Jackie Chan akrobatikus mozdulatai derengnek fel. Egyetemi éveim alatt elképesztő iramban és mennyiségben szívtam magamba a nagy korszakok és a figyelemfelkeltő kortárs filmeket. Csillagjegyemhez hűen pedig mindenben megtaláltam az érdeklődésem. Több, mint egy éve írok a „'tekercsnek”, a szerkesztőség tagjai szemtanúi lehettek első publicisztikai lépéseimnek, és jó anyák és apák módjára noszogattak a helyes irány felé.

Filmek: Király Jenő kurzusai és írásai óta gyakorlatilag minden műfajban találok filozófai mélységet, mégis inkább a lelki vívódásokat kedvelem, mintsem a fizikai szenvedést. A horror így tehát kívül kell, hogy essen a rajongási zónán, bár a CGI technológiák előtti filmek maszkmesterei mindig is kivívták a tiszteletemet. A Távol-Keletről több alkotás is megérintett Ki-duk Kim gyakorlatilag bármelyik filmkölteménye, Chan-wook Park agresszív, brutális, mégis káprázatos thrillerjei. John Woo otthon és később az USA-ban rendezett akciómozijai. De a magyar filmgyártás Latabárja legalább annyira képes megnevettetni, mint az állati nyomozó Jim Carrey-je. A hatvanas-hetvenes évek magyar filmművészete pedig elképesztő műveket termelt ki!

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com