Hírek

Két kaliber, huszonhét milla – Box Office augusztus 2-4.

2 kaliber 2 guns

2 kaliber 2 gunsA nyári szezon végével egyre gyorsabban fogy a szufla a tengerentúli mozis piacon – legalábbis ez látszik a múlt heti felhozatalból. Az előző hétvégén két nem túl eredeti produkció mutatkozott be az Egyesült Államokban. Mark Wahlberg és Denzel Washington voltak a szerencsésebbek, a hupikék törpikék pedig inkább a vesztesek.

Július első hétvégéje óta hétről hétre lanyhul az érdeklődés az amerikai filmszínházakban, igazán nagyot viszont éppenséggel legutóbb, augusztus első víkendjén zuhant a mozik látogatottsága. Ez a tendencia vélhetően az egész hónapban megmarad, a mélypontot majd szeptemberben érik el a vetítőtermek, hogy utána a karácsonyi szezonra megint dugig teljenek mozik a plázázás közben megpihenő fogyasztókkal.

Addig még sok érdekes és kevésbé érdekes film érkezik még. Inkább az utóbbi kategóriába tartozik Baltasar Kormákur új akciója, a 2 kaliber (2 Guns – hazai premier: szeptember 12.). Ez egyaránt igaz a bevételi adatokra és a mozi minőségére, de kezdjük most az előbbivel. A nyitóösszeg (27M) kísértetiesen emlékeztet az izlandi direktor korábbi alkotására, a Csempészekre, azonban annak költségvetése a 2 kaliber töredéke volt (25M szemben a mostani 61M-val). Akkor ráadásul csak Mark Wahlberg volt a húzónév, új társa, Denzel Washington pedig üzleti értelemben az egyik legmegbízhatóbb színész napjaink Hollywoodjában. Ilyen értelemben tehát mindenképp csalódás a kezdeti összeg, noha bukásról semmiképp nem beszélhetünk.

A gond talán az igen egyszerűnek tűnő sztoriban lehet – két bankrabló a bűntény után egymás ellen fordul, de kiderül, hogy felültették őket, és megint pajtik lesznek –, amit a legtöbb kritikus alaposan felrótt az akcióvígjátéknak.

2 kaliber 2 guns
2 kaliber (2 Guns)

Mindenesetre nyereséget biztosan fog produkálni a 2 kaliber, hiszen legalább 80M  nagy valószínűséggel befolyik a jegypénztárakból. Különösen azért lehetünk ebben biztosak, mert a nézők jelentős hányada a kisebbségek közül került ki, akik igen stabil közönségnek számítanak (konkrétan 28% volt afro-amerikai, 14% pedig spanyolajkú). Emlékezetes ettől még nem marad a film, Mark Wahlberg pedig talán elgondolkodhatna, hogy tényleg csak ilyenekben szeretne továbbra is részt venni, mert se ez, se a Pain & Gain, se a Megtört város nem volt igazán maradandó.

A bevételi lista következő helyét a Farkas (The Wolverine – már vetítik) foglalja el, ami 21,3M-t gyűjtött össze a múlt hétvégén. Ez sajnos elég kevés, július utolsó víkendjéhez képest 60%-os volt a csökkenés, pedig most nem is akadt konkrét műfaji konkurenciája a képregény-feldolgozásnak. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a múlt heti teljesítmény inkább a rajongók érdeme volt, akik viszont a megtekintés után nem mentek el még egyszer megnézni a filmet, és úgy tűnik, nem is nagyon terjesztették annak jó hírét.

A harmadik helyen új belépőként a Hupikék törpikék szélesvásznú adaptációjának folytatását találjuk (The Smurfs 2. – már vetítik). A szülőket inkább bosszantó, de a gyerekek által szórakoztatónak tartott első rész visszafogott sikere után kicsit talán meglepő volt a folytatás legyártása a stúdió részéről. A Hupikék törpikék az Egyesült Államokban 142,6M-t kaszált a 112M-s költségvetése ellenében, igazán viszont a nemzetközi piacok voltak azok, amelyek tényleg busás hasznos hoztak a Sonynak – a világ többi része konkrétan 421,1M-val fejelte meg az amerikai bevételt.

Hupikék törpikék 2. (The Smurfs 2.)
Hupikék törpikék 2. (The Smurfs 2.)

Ennek tükrében egyáltalán nem meglepő a második rész elkészíttetése, amely bár első hétvégéjén csak 17,5M-t könyvelhetett el, a Sony jó érzékkel és a nyárra való tekintettel már szerdán elkezdte vetíteni az adaptációt. Így pedig összesen már 27,1M-nál tart a Hupikék törpikék 2., ami egy hajszállal éppenséggel több, mint amit a hétvégi bevételek alapján összeállított lista első helyén trónoló 2 kaliber összegyűjtött.

Azért a 105M-s költségvetéshez képest ezt még mindig nem lehetne bombasikernek nevezni, de akárcsak az első résznél, a folytatásnál is óriásit dobnak a nemzetközi piacok eredményei. Onnan 52,5M folyt be a kasszába, és annak tetemes része természetesen Európából érkezett. A felnőttek és a kritikusok reszkethetnek, ugyanis már látszik, hogy lesz harmadik rész. Bízzunk benne, hogy az majd nem veri ki annyira ki a biztosítékot a nézőknél és az ítészeknél, mint a jelenleg futó darab.

A lista további részén a korábban bemutatott filmek tanyáznak. Negyedik helyen a The Conjuring fészkel, ami folytatja korábban megkezdett diadalmenetét. Újabb 17,5M-t zsebelt be, így átlépte a 100M-s – horrorok számára továbbra is álomnak számító – határt. Nemsokára beéri az Átok és a Kör bevételét, de anélkül is simán kijelenthetjük, hogy az elmúlt egy évtized legsikeresebb horrorfilmjét vetítik most az Egyesült Államokban (ennek ellenére a magyar forgalmazásról még mindig semmit nem lehet tudni).

The Conjuring
The Conjuring

A The Conjuringot két másik siker követi. A Gru 2. (Despicable Me 2. – már vetítik) nem sínylette meg jelentősen a törpök megjelenését, de azért kezd egyre neccesebb lenni a 350M-s határ (jelenleg 326M-nál tart). A Nagyfiúk 2. (Grown Ups 2. – már vetítik) viszont remekül tartja közönségét, és már 116,2M-nál jár. A Turbó (Turbo – hazai bemutató: október 17.) eközben egyre nagyobb pácban van, a mozik elkezdetek megszabadulni tőle, ami nem csoda, hisz alig mennek el rá néhányan. A Red 2. (hazai bemutató: augusztus 8.) derekasan küzd még némi bevételért, már 45M-nál jár, de a 84M-s gyártási költségének összekaparására esélye sincs.

Kiesett a listáról a nyár legnagyobb bukása, az R.I.P.D. – Szellemzsaruk (R.I.P.D. – már vetítik). Nem gondoltam volna, hogy lesz, ami alul múlja A magányos lovast és A Föld utánt, de ez a film képes volt rá. 30,5M-t szedett eddig össze, és most megszabadult tőle a vetítőtermek közel fele, tehát már csak pár millióra van esélye, mielőtt lezárul mozis karrierje. A 35M lehet maximum a végösszeg, ami a 130M-hoz képest egészen tragikus – a vesztes stúdió pedig nem más, mint az Universal.

Tökéletesen érzékelteti a Ryan Reynolds-Jeff Bridges akció mélyrepülését az, hogy 1703 moziból nem sokkal több bevételt tudott realizálni, mint 50 filmszínházból Woody Allen új filmje, a Blue Jasmine (magyar bemutató: augusztus 29.). A korosodó direktorzseni új alkotása ismét elnyerte a kritikusok tetszését, akik a rendező mellett a kiváló színészgárdát – élén Cate Blanchettel – méltatták a leginkább. Meglátjuk, ebből mennyit tud majd a Blue Jasmine anyagilag profitálni, egyelőre még elég hosszú út áll a dráma előtt. Nagy baj nem lehet vele, ha tippelni kell, akkor a rendezőnél szokásosnak mondható 20M-ra saccolnám legújabb művének végösszegét, ehhez azonban sokkal több moziban is vetítenie kellene a stúdiónak (ugyanakkor a széleskörű forgalmazás időpontját még nem tűzték ki).

Blue Jasmine
Blue Jasmine

Utolsóként egy lappangó nyári bombának szánt mozi kipukkadásáról ejtenék még néhány szót. Ez nem más, mint az Aubrey Plaza nevével fémjelzett Kamatylista (The To Do List – magyar bemutató: augusztus 29.). A film története elég egyszerű: az érettségi előtt álló kitűnő tanuló lány a tanulásban remekül használt rendszerességével áll neki szexuális élete felturbózásához, tehát listát ír a kipróbálandónak tartott kalandról, és neki áll a nyáron (ki)pipálgatni. A vígjátékot leginkább a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) című sorozatban befutott, meglehetősen egyedi komikával bíró humoristával, a már említett Aubrey Plazával akarták felfuttatni. Ez sajnos nem sikerült, már a múlt héten is alig mentek el a filmre, a hétvégén pedig biztossá vált, nem lesz belőle kultikus darab.

A következő víkenden megint nagyon izgalmas lesz a bevételi lista, hiszen négy film is megküzd majd a nézők kegyeiért. A legidősebbeknek egy sci-fi érkezik Matt Damonnal a főszerepben, ez a District 9 rendezőjének új alkotása, az Elysium – Zárt világ. Percy Jackson kalandjai folytatódnak (Percy Jackson: Szörnyek tengere), szegény srácnak a mozikban szörnyekkel, a nézőknél Repcsikkel kell megküzdenie – márpedig a Verdák spinoffjának elég sok esélye van a győzelemre. És lesz még egy számomra kicsit ócskának tűnő vígjáték, a Családi üzelmek főszerepben Jennifer Anistonnal és Jason Sudeikis-szel.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com