Hírek

Aprópénzből kasszarobbantás – Az év meglepetés sikere A megtisztulás éjszakája (Box Office június 7-9.)

A megtisztulás éjszakája (The Purge)

A megtisztulás éjszakája (The  Purge)Ritka pillanatnak lehettünk szemtanúi az Egyesült Államok filmszínházainak múlt hétvégi bevételeit vizsgálva: egy fillérekből készült félig sci-fi-félig horror telt házas termekkel futott egész hétvégén. A megtisztulás éjszakája hátborzongató és eredeti történetét szabályosan falták az amerikai nézők, miközben a Vince Vaughn-Owen Wilson páros nevével fémjelzett Gyakornokok csalódást keltően startolt.

3 millió dollárból készült, 34,1 millió dollárral nyitott, mi az? Egy új horror, A megtisztulás éjszakája (The Purge, hazai bemutató: szeptember 5.), ami egy viszonylag ismeretlen rendező (James DeMonaco) első széleskörű debütálása. A Universal stúdió fejesei most bizonyára nagyon boldogok, és lehetnek is miért, hiszen a film sikere leginkább a jó időzítésen és a célközönség pontos bemérésén múlott. Ehhez kiváló alapot szolgált a horror két mondatban megfogalmazható alaptörténete: az USA-ban eljött a csodálatos világ alacsony munkanélküliséggel és magas életszínvonallal mindössze azáltal, hogy minden bűnt legalizálnak egy évben egyszer tizenkét órára, egy éjszakára. A Sandin-család viszont egyik alkalommal megszívja, mert a bunkerré átalakított kecójukba beengednek egy veszélyben lévő polgárt, akinek gyilkosai ostrom alá veszik a házat a tisztogatásnak hívott órák alatt.

Az érdekesnek tűnő sztori megtette a hatását, a szűkebb körű vetítések (kb. 2500 mozi) ellenére tódultak a fiatalok a mozikba. A kampány sikere azon érződik a leginkább, hogy több nő ment el rá, mint férfi. A horrorok egyébként eddig kifejezetten jó évet tudhatnak magukénak, emlékezzünk csak vissza a Mamára (74,8M), a Sam Raimi-féle Gonosz halottra Evil Dead, 54,1M) vagy akár a szintén Ethan Hawke főszereplésével készült, nemrégiben vetített Sinisterre (77,7M). A megtisztulás éjszakája mind közül a legjobban nyitott, viszont nem sikerült olyan jól, mint ahogy a híre elterjedt, nagy esésekre számíthatunk tőle a következő hetekben. Annyiban viszont jó hír ez a kezdeti lendület, hogy így  egy magyar forgalmazó bevállalja a mozikat Magyarországon, és nem kerül rögtön a DVD-k polcára, ahogy a korábban említett három horrorból az első kettővel történt.

A megtisztulás éjszakája (The  Purge)
A megtisztulás éjszakája (The Purge)

A következő két helyezés számára nem ez az első hét. A Halálos iramban 6. (Fast and Furious 6., már vetítik) két hét után távozott a trónról, és múlt heti gyenge teljesítménye után valamelyest javított a bevételein. Meglett a 200 millió, és nagyon jó startja miatt remekül tartja sebességét, a következő cél legyen a 250M. A Szemfényvesztők (Now You See Me, hazai bemutató: június 13.) még ügyesebb, a közönség úgy tűnik, nagyon szereti, jókat mondanak róla, mert a debütáláskor elért 29,3M-hoz most további 19,5M-t csapott hozzá.

Csak utánuk jön a Gyakornokok (The Internship, hazai bemutató: június 13.), és sajnos a 18,1M-s nyitány elég gyenge eredmény. Véleményem szerint a széles körű nézettséghez alapvetően hibás koncepciót találtak ki a készítők: a történet szerint a menő sales-es menedzserek, Billy és Nick (Vince Vaughn, Owen Wilson) megsínylik a digitális korszakra történő átállást, munkájuk elvesztése után a Google-höz mennek gyakornoknak, hogy azután a világ legmenőbb és leginnovatívabb munkahelyén viccesebbnél viccesebb helyzetekbe kerülve küzdjenek meg a fiatal geekekkel. Gondolom a kitalálók a gyakornokság egyre növekvő elterjedtségét és a Google legendás hírét szerették volna meglovagolni, de ahogy látszik, ezeket talán nem épp két kiöregedett humoristától szerették volna megismerni a nézők.

Talán pár éve még ment volna a párosnak, de hol van már az Ünneprontók ünnepének fergeteges sikere? (209,3M) A két humorista most nagyon mellényúlt, a kritikusoknak sem jött be a vígjáték, ami további csökkenést irányoz elő, a legnagyobb gond mégis a jövő héten nyitó, már a komikus-generáció újabb tagjait (Seth Rogen, James Franco, Jay Baruchel, Jonah Hill) felvonultató Itt a vége (This Is the End). Ilyen körülmények között simán lehetséges, hogy nem lesz meg a büdzsé összege sem (58M), tehát úgy tűnik, még egy bukást hozott az idei nyár.

Gyakornokok (Internship)
Gyakornokok (The Internship)

Továbbra is ötödik helyen áll A zöld urai (Epic, már vetítik) a korábban is jósolt alacsony eséseknek köszönhetően. Még van másfél hete a Szörny Egyetemig (Monsters University), addig meg kell lennie a 100M-nak, hogy nyereséges legyen az apró lényekről szóló animáció.  Jól áll a Sötétségben – Star Trek (Star Trek Into Darkness, már vetítik) űrszekere is, megint csak látszik, a jó minőséget alacsony esésekkel hálálja a közönség. Ez fordítva is igaz, A Föld után (After Earth, már vetítik) több mint 60%-ot veszített múlt heti nézőszámából. Ilyen tempó mellett már az is nagy dolog, ha a költségvetése felét, vagyis 65M-t összekapirgál a Smith-család sci-fije. A Másnaposok 3. (The Hangover Part III., már vetítik) is hozott egy 55%-os csökkenést, és bár borzasztó teljesítményt nyújt elődeihez képest, márkaneve elég volt ahhoz, hogy a költségeit az anyaországban visszatermelje (a nemzetközi piacokon egyébként egész jól fut).

A nyáron az Egyesült Államokban abszolút a közönségfilmeké a tér, de nézzünk kicsit körül a rétegfilmek terén is! Ilyenkor szoktak menni a Sundance-en elkelt alkotások, a különlegesebb vagy nehezen fogyasztható darabok, amelyek az Oscar-szezonhoz is kockázatosak. E héten kezdett például a Bosszúállókat készítő Joss Whedon ismeretlen színészekkel készült, fekete-fehér Shakespeare adaptációja, a Much Ado About Nothing (Sok hűhó semmiért). A napjainkban játszódó, de az eredeti nyelvezettel élő alkotás remek kritikákat kapott. Egyelőre csak öt mozi játssza, azok viszont teltházzal. Kapott még néhány kópiát a Sundance-nagydíjra jelölt The Kings of Summer. A rendkívül életszagú filmben három tinédzser elmenekül kezelhetetlen szüleik elől az erdőbe a nyár elején, hogy ott saját szabályaik szerint élhessenek végre valahára. Hasonló, vagyis szintén alig mérhető bevételi eredménye van a The East című kémfilmnek. A története szerint Sarah (Brit Marling) beépül a politikusokat és vállalati vezérigazgatókat merénylő, anarchista és antiglobalista terrorista sejtbe. Ott viszont beleszeret az Alexander Skarsgard alakította Benjibe, ezzel egy őrülten veszélyes szerelmi háromszögbe bonyolódik Izzyvel (Ellen Page). Mindhárom alkotás esetében legalább az előzetesüket érdemes megtekinteni.

The East
The East

A felsorolt kisköltségvetésű filmek előtt nagyjából az az út fekszik, amelyen jelenleg a Mud, a Frances Ha és a Mielőtt éjfélt üt az óra (Before Midnight, hazai bemutató: augusztus 15.) halad. A Mud jutott el eddig a legszélesebb közönséghez, a 18,5M rendkívül jó eredmény a részéről. A Frances Ha most érkezett a vízválasztóhoz, a premierje óta eltelt négy hét alatt fokozatosan egyre több filmszínházban forgalmazzák, múlt hétvégén már több mint 230 moziban. Pont ekkor viszont már nem teljesített olyan jól, valószínűleg nem jut sokkal tovább 3-4M-nál. A Mielőtt éjfélt üt az óra viszont a remek kritikai visszhang folytán a jövő héten 600 új moziban próbálja ki magát – innen már csak egy ugrás a széleskörű forgalmazás.

Magyar mozik:

Mostantól egy bekezdés erejéig értekezünk a hazai piacról is, de rögtön egy rendkívüli hétvégével kezdünk (előre szólok azonban, hogy a magyar ízlés meglehetősen popcornpárti). A budapesti árvíz miatt ugyanis nem lehet egyértelmű értékítéletet mondani az egyes filmek teljesítményéről. Négyen szálltak versenybe az árral szemben, a legjobb A Föld után volt, amire 34 ezer néző – hiába no, itthon Will Smith még mindig nagy név. Kicsit többet vártak a hollywoodi sztárokkal és már igencsak ismert filmes repertoárral bíró Danny Boyletól új filmje kapcsán, a Transz azonban csak 4757 nézőt érdekelt. Az MTVA pár héttel a Tajtékos napok visszafogott indulása után megint bedobott egy francia filmet a hazai mozikba, a Felcsípve azonban még a Gondry-műnél is gyengébb volt, 3200-an látták. Az év egyik nagy sikere nálunk a Másnaposok 3., ami második hete trónol az élen. Jelentősen csökkent viszont bevétele a múlt héthez képest – kérdés, hogy a rossz híre terjed vagy csak a Duna. Jövő héten indul igazán, de a premier előtti vetítései révén már most is toplistás a Szemfényvesztők, ami ellen a Gyakornokok próbálják meg majd felvenni a versenyt a jövő héten.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com