Hírek

A gazdagok az elsők – Tony Stark és Jay Gatsby viszi a prímet az amerikai mozikban (Box Office május 10-12.)

A nagy Gatsby

Több meglepetéssel is szolgált bevételi szempontból a második májusi hétvége az Egyesült Államokban. A Vasember 3. még kiszámítható módon első helyen áll, a két premierfilm viszont rácáfolt az előzetes várakozásokra: A nagy Gatsby több mint 51 millióval, a Peeples viszont kevesebb mint 5 millával kezdte meg mozis pályafutását.

Örömmel jelentjük, megvan az év első igazi meglepetés-sikere! A nagy Gatsby minden várakozásra rácáfolva 51,1 millió dollárral szerezte meg a második helyet a múlt hétvége amerikai filmszínházas látogatottságából kikalkulált bevételi listáján. Hatalmas eredmény ez Baz Luhrmann legújabb alkotása számára, hiszen számtalan negatív előzmény utalt arra, hogy ez a film egy méretes kudarcként marad meg az emlékezetünkben.

A történet a rendező előző darabjával, az Ausztráliával kezdődött, ami monumentalitása és “ausztralitása” ellenére is megbukott a jegypénztáraknál, ráadásul a kritikusok is igen sokat alázták a filmet, ami az Oscar szezon egyik nagy várományosaként végül egy jelöllésel kullogott el a díjátadóra.

A nagy Gatsby adaptációjának ötlete sem tűnt túl nagy számnak, hiszen F. Scott Fitzgerald klasszikusa négy feldolgozást élt meg, mióta a regény 1925-ben megjelent. Tavaly nyáron megadták az utolsó döfést a még be sem mutatott filmnek: a premierjét áttették decemberről májusra. Ez elsőre talán nem tűnik annyira kegyetlennek, de aki kicsit is ismeri a premierek időpontjának logikáját, azonnal érezte, hogy valószínűleg Baz Luhrmann ötödik rendezésével kapcsolatban komoly minőségi aggályok merülhettek fel, hiszen nem merték azt az Oscar-jelöltekkel versenyeztetni (és hát az Akadémia jelöléseiről le is mondtak a döntéssel).

Utólag azonban a producerek bátorságát dicséri a most elért bevételi eredmény. A 51,1M nagyjából a duplája annak, amit előzetesen a szakértők tippeltek. Ez döntő részben a gyengébbik nem érdeme: a termek 60%-át nők töltötték ki. Nekik jobban is tetszett, amit láttak, mint a kritikusoknak: míg az ítészek 10-ből átlag 6-osra értékelték a mozit, addig a nézők 7 és félre. Leonardo DiCaprio vonzereje is hozzájárulhatott a teltházas mozikhoz (az egykori Titanicos szépfiú számára ez a második legnézettebb premier az Eredet után), és azt is érdemes figyelembe venni, hogy A nagy Gatsby az egyik legolvasottabb regény az Egyesült Államokban. A kötelező olvasmányos-sulis vonalat viszont sikerült elütni az aktuális zenei trendekbe történő beágyazással (a zenei producer Jay-Z volt).

A nagy Gatsby
A nagy Gatsby

Bármire is fogjuk a dolgot, az biztosan közrejátszott, hogy mostanában egyáltalán nem voltak női filmek a mozik repertoárján (A nagy nap talán lehetett volna, de azt a kritikusok a földbe döngölték). A héten ráadásul csak a Sötétségben  Star Trek jön, valamint a Cannes-i Filmfesztivál, ami a Gatsbyvel nyit majd. A konkurencia hiánya és a hírverés remek kilátásokkal toldja meg a már így is kiválóan teljesítő feldolgozást.

A hét másik szélesebb körű premierje egy afro-amerikaiakat megcélzó romantikus vígjáték volt, ami igen gyengén, 4,8 millió dollárral nyitott. Az, hogy ennek mégis van hírértéke, amiatt lehetséges, hogy a Peeplest Tyler Perry komikus nevével próbálták eladni, ami eddig garanciát jelentett a (többségében afro-amerikai) nézők tömegére. A hazánkban nem túl ismert, az Egyesült Államokban viszont igen megosztó és viszonylag prosztó humorral operáló sztár filmjei mindig elég hasonló teljesítményt nyújtottak: a kritikusok utálták, a nézők elégedetlenek voltak vele, a bevétele viszont a műfajához képest teljesen rendben volt.

Peeples
Peeples

A trend egy része most megszakadt a Peeples-szel: noha ezt is utálták, most elmaradtak a dollármilliók a mozikból. Mivel azonban itt Tyler Perry csak producerként volt jelen a forgatásnál (általában író, rendező és főszereplő szokott lenni), még nem biztos, hogy ezzel a Madea nevű öreg nő megformálásával befutott színész karrierje véget ért, az azonban biztos, hogy fontos jelzés számára. Többet és részletesebb elemzést majd a decemberi Tyler Perry’s A Madea’s Christmas kapcsán mondunk majd.

A korábban bemutatott filmek közül a Vasember 3. tartotta magát a legjobban, noha megfelelő konkurencia hiányában ez egyáltalán nem meglepő. A közel 60%-os nézővesztés ilyen nyitány után egyáltalán nem aggasztó, a második hétvégi 72,5 milliós bevételt mindenki csak irigyelheti (ennél többre eddig egyébként csak a Bosszúállók, A sötét lovag és az Avatar voltak képesek a premier utáni víkenden). A nemzetközi tételekkel már 949M-nál jár Tony Stark, ami egészen elképesztő.

A legtöbb film összességében kissé magához tért a múltheti csapnivaló szereplése után. Csakhogy míg ez pl. az Izomagyak esetében szépítés, a Feledés esetében túl késő: a 81,7M-nál járó sci-fi úgy tűnik, a korábban biztosra vett 100M-t sem fogja elérni. Megdöbbentően jó tartja viszont magát a 42 és a Croodék – mindkét mozi az elégedettség hatására stabilan hozza a nézőket hétről hétre (eddigi bevételek: 42: 84,7M; Croodék: 173,2M). Megint emelkedett a Mudot játszó filmszínházak száma, és bár továbbra is egy limitáltan vetített dologról van szó, az továbbra is hozza a biztató eredményeket. Sajnos viszont elkezdett fogyni a szufla belőle, és ha a jövő héten még nem is, két hét múlva már annyira premier érkezik az Egyesült Államokba, hogy vélhetően elfogy a levegő a Matthew McConaughey-film körül.

De előbb még jön a Sötétségben  Star Trek, amit a sci-fi rajongók azonnal piedesztálra emeltek. Meglátjuk, ez mennyit hoz a konyhára, de mivel folytatásról van szó, száz milliót simán megelőlegezek J.J. Abrams legújabb dobásának.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com