Kritika

A kisember mobilja – Élve eltemetve

Rodrigo Cortés egyetlen koporsóba sűrítette bele a világot.

A film

Quentin Tarantino a Kill Bill és két Helyszínelők rész kapcsán hintette el az élve elföldelés motívumát a műfaji berkekben. Rodrigo Cortés rá is ébredt, hogy a mobil- és internetszolgáltatókkal lefedett földgolyón már a koporsóba zárás klausztrofób alaphelyzetével is ki lehet tölteni egy filmet, mégis kijelenthetjük, hogy a spanyol származású direktor kemény fába vágta a fejszéjét, amikor megpróbálta összeácsolni az ócska kis szarkofág köré a történetet.

Paul Conroy, egy Irakban civil szolgálatot teljesítő amerikai kamionos egy koporsóban tér magához. Elrabolták, és ismeretlen fogva tartói váltságdíjat remélnek érte. A kifizetés lebonyolítása érdekében egy mobiltelefont hagynak mellette, hogy felvehesse a kapcsolatot azokkal, akik feltételezhetően anyagi áldozatot hoznának érette. Az ideje azonban egyre fogy, a levegőjével és az akkumulátora töltöttségével egyenesen arányosan.

A zsánerfilmekben általában idegesítően hat, ha vészhelyzetekben a telefonunktól függünk, de Larry Cohen forgatókönyvíró jóvoltából már láttunk példákat (Fülke, Mobil), hogy igenis fel lehet húzni korrekt thrillereket olyan szituációra, amikor az utált kis készülékek jelentik számunkra a végső fogódzót. Az Élve eltemetve első percétől az utolsóig egy koporsóban játszódik, mégis lábjegyzetet tud nyújtani a nagyvilág irritáló eseményeiről, amit a főhősnek választott kisember és a kezébe adott telekommunikációs eszköz tesz lehetővé. Átvitt értelemben a szkriptért felelős Chris Sparling mobiljának hála, hogy hősünk nemcsak szenved és reménykedik a kötött szituációban, hanem nyomoz és ítélkezik is. A hétköznapi eszközökkel (öngyújtótól az elemlámpáig) megvilágított zárt tér ellenére a külvilág bevonásával kiterjesztődik a cselekmény. Cortés így nemcsak az iraki háborús helyzetet képes szokatlan szemszögből bemutatni, hanem a nagyvállalatok megjátszott humanizmusa felett is bírálatot tud tartani.

Az Élve eltemetve a túlélő-show hátterében megfogalmazódó tanulságok miatt is megéri a pénzét, de az első képkockától működésbe lépő suspense révén thrillerként is érdemes a figyelmünkre. Az ügyesen elhelyezett fordulatoknak hála a film mentes mindennemű üresjárattól. A minduntalan helyzetbe hozott főhős alternatív megoldásai pedig nemcsak a cselekményt tartják mozgásban, hanem el is ültetik a reményt a teherautósofőrben és a nézőkben egyaránt. Rodrigo Cortés maradéktalanul kihasználja a szűk teret, egy pillanatig sem érezni, hogy a kamera a pazarul alakító Ryan Reynolds intimszférájába hatolna, sőt némely esetben olyannyira magára hagyja, hogy a talajréteg sötétségét megüli a főhős irgalmatlan magánya. A kisember ugyanis – ahogy a jég hátán, úgy a föld alatt is – végül csak magára számíthat.

A lemez

A Budapest Film szűkre szabott kiadványában nem jutott hely extráknak.

Élve eltemetve (Buried)
színes, feliratos, spanyol-amerikai-francia filmdráma, 95 perc, 2010

rendező: Rodrigo Cortés
forgatókönyvíró: Chris Sparling
zeneszerző: Víctor Reyes
operatőr: Eduard Grau
producer: Adrián Guerra, Peter Safran
vágó: Rodrigo Cortés

szereplő(k):
Ryan Reynolds (Paul Conroy)
José Luis García Pérez (Jabir)
Robert Paterson (Dan Brenner)
Stephen Tobolowsky (Alan Davenport)
Samantha Mathis (Linda Conroy)

IMDb

A DVD megjelenése: 2011.09.22.
Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, angol DD 5.1
Feliratok: magyar
Extrák: Interaktív menük, Közvetlen jelenetválasztás
Ár: 2099 Ft

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com