Sorozat

Szállnak a lovak – Heavenly Sword

mennyei_kard_1Lehet-e filmet készíteni videojátékos grafikával? A Sony sikerjátéka alapján megpróbálták. Merev haj, műanyag bőr, zéró sztori: a kísérlet nem sikerült.

Ló úszik a levegőben. Nem vágyik ő oda – szárnya nincs –, de nem tehet mást: valahogy hiányzik az érintkezés a patája meg a föld között. Tehát buzgón kapálózik és közben reménykedik, hogy megfelelő irányba tereli majd a grafikusi akarat.

Egy akármilyen videojátékban már évekkel ezelőtt sem volt elfogadható, hogy a mozgó karakter lába elcsúszkáljon a talajon. Régi, nosztalgikus hiba, animációs pongyolaság. Filmben? Olyat még nem is láttam. Számítógépes nosztalgia tehát a 2013-as gyártású Mennyei kard, bár a „nosztalgia” alatt azt értem, hogy „elképesztő igénytelenség” meg „ezt nem hiszem el, biztos hallucinálok”.

mennyei_kard_6

Takarítsuk el a nézői elvárásokat mindjárt a cikk elején. Ennek a komputeranimációs darabnak nincsen minősége – nem „rossz” neki, vagy „alacsony”, esetleg „hagy maga után kívánnivalót”, hanem nincs is. A grafika filmben két évtizede is primitívnek számított volna. A zajok és zörejek hibásak. A sztori röhejes. Semmi magyarázat az események, képességek, mágia mögött. Semmi koherencia a történetben. Halottak élednek újra, élők halnak meg magyarázat nélkül. Kétméteres kardok nem hagynak sebeket. Ugrálnak az elemek a páncélzaton. A karaktereknek nincs arckifejezése. A bőr nem piszkolódik. A haj nem hullámzik. És repülnek a lovak, ami legalább látványnak nem utolsó, amikor csapatban csinálják.

Ha az elvárások nullázódtak, akkor viszont jöhet a pozitív: mert a Mennyei kard film érdekes kísérlet ám. Maga a cím – Heavenly Swordegy A-kategóriás játéké: a PlayStation 3-ra 2007-ben jelent meg a Sony kiadásában, és elég jó kritikákat kapott (ironikus módon éppen a grafikáért dicsérték sokat). Bár eleve készült hozzá egy animációs sorozat (hagyományos, ám kreatív grafikával), a Blockade Entertainment nevű cég a Sonyval együtt úgy érezte: lehet ebből többet is kihozni.

„nem lehet ezzel a technikával
a mai színvonalnak megfelelő
filmet gyártani”

A Mennyei kard végső célja az volt, hogy bebizonyítsák: egy játék grafikai elemeinek átvételével olcsón is lehet jól kinéző animációs filmet gyártani. „Ki akartuk próbálni, hogyan használhatjuk egy videojáték elemeit egy filmben” – mondta Brad Foxhaven producer. – „Egy kis költségvetésű filmet akartunk készíteni e technikák segítségével, olyat, ami drága mozifilmnek is elmehetne.” A Sony játékán maga a Weta és Andy Serkis dolgozott, az alapanyag tehát igen erős minőséget jelentett. Serkis felvételeiből jó adagot fel is használtak a filmhez.

Mégis: a végleges film, minden alkotói büszkeség ellenére, egyáltalán nem hozza a kívánt eredményt. Épp az ellenkezőjéről győz meg: nem lehet ezzel a technikával a mai színvonalnak megfelelő filmet gyártani.

mennyei_kard_3

Ne tekintsük most a Pixar és a Dreamworks csodáit, se a modern animéket (mondjuk a Madhouse-tól). Lássuk csupán az ingyen, hobbiból készült, Youtube-ra feltöltött műveket: ebben és ebben a cikkünkben is olyan grafikájú, színész- és történetvezetésű kisfilmeket mutattunk be, amik messze a Mennyei kard előtt járnak. De ha ez se jó példa, akad másik.

2001-ben jelent meg a Final Fantasy videojáték-sorozat alapján készült Final Fantasy: A harc szelleme című alkotás. És tizenkét évvel a Mennyei kard előtt olyan grafikai színvonalat mutatott, ami akkor csoda volt, de még ma is megállja a helyét. Igaz, óriási pénzből készült. Az írásszínvonallal ott is voltak problémák; nem is lett siker a film. Folytatása, a vizuálisan még elképesztőbb 2005-ös Final Fantasy VII: Advent Children is megbukott. De a technikai lehetőségeknek pompás demonstrációi voltak – minden, ami a Mennyei kard nem.

mennyei_kard_2

A Mennyei kard mégis jelent valami kuriózumot a filmnéző számára. Izgalmas teszt, egy sosevolt régi játék külleme a mozivásznon – mert volt ám forgalmazó, amelyik moziba is megvette; nem győzök ámulni –, tehát érdekesség, afféle bűnös csemege. Az ember szeret elképedni, de még jobban szeret újat megismerni. Ezúttal egy félresikerült, de bátor kísérletet.

A filmet a Film Mánia csatorna mutatja be animációs hónapja keretében. Világossá akarom tenni: jól teszi. Bár maga az alkotás érdemtelen demonstrációja az animációs művészetnek (meg a játékoknak általában), sokan lehetnek, akik örömmel fogadják. Minden kísérlet, minden kuriózum, minden újdonság megérdemli a figyelmet. Csak bátorság kell a levetítéséhez.

Ezúttal, mondjuk, a végignézéséhez is.

A film vasárnap (október 19-én) 21 órakor látható a Film Mánia műsorán. Ismétlés október 20-án 23:35-kor,október 24-én 01:30-kor és október 28-án 22:55-kor.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com