Magazin

Tízből tizenegy – Philip Seymour Hoffman legjobb alakításai

philip seymour hoffmanPhilip Seymour Hoffman kétségtelenül generációja egyik legtehetségesebb színésze volt. Játszott olyan népszerű tömegfilmben, mint a Twister, kipróbálta magát A vörös sárkány című thrillerben, és A hatalom árnyékában című politikai filmben is, mégis talán a mélyebb, drámaibb történetek álltak hozzá közel. A The Master, a Magnólia vagy a Capote karaktereit olyan átütő erővel keltette életre, hogy akik látták, talán soha nem felejtik el. Összeállításunkban a színész must see filmjeit válogattunk egy csokorba.

 

Twister (1996)

A Twister első helyen szerepel a People magazin listáján, ahol Philip Seymour Hoffman olyan alakításait gyűjtötték össze, melyek jobbak, mint maga a film. Jan de Bont katasztrófafilmje azért maga is elismerést érdemel, hiszen messze jobban sikerült, mint a zsáner legtöbb darabja: sem idegesítően buta CGI, sem – egyetlen túlzó jelenettől eltekintve – irreális túlélési ráta nem szorítja vissza a filmet B vagy Zs kategóriába. Az éppen válófélben lévő tudóspár (Helen Hunt és Bill Paxton) szerelmi történetét a hurrikánvadászattal szembeállító sztoriban Philip Seymour Hoffman a film ügyeletes humorzsákjaként, Dusty szerepében tűnik fel – nem is akárhogyan! Szintén a People magazin kérdésére, miszerint mi az olvasók kedvenc Hoffman filmje, a legtöbben a Twistert választották – nem véletlenül. (Molnár Kata Orsolya)

twister

Boogie Nights (1997)

A Boogie Nightsban Philip Seymour Hoffman Truman Capote-hoz hasonlóan szintén egy homoszexuális karaktert alakít: Scottyt, az operatőrt. Az egész filmre jellemző lepukkantság Scotty külsejében is megjelenik, a karakter elhízva, hosszú, csapzott hajjal őgyeleg a pornóforgatások körül. Az operatőr segítségével szemlélteti Paul Thomas Anderson rendező, hogy a főszereplő, Dirk Diggler még a férfiakat is megbabonázza külsejével. Annak ellenére, hogy ez a csillám, a dekoltázs, a sál időszaka a férfiak életében is, Philip Seymour Hoffman karaktere átlagos öltözködésével rí ki a pornókészítők sleppjéből. Az epizódszereplő sérülékenységét pontosan ezzel mutatják be: még egy túlcicomázott, a szexualitásban végtelenül szabados világban sem meri felvállalni teljes mértékben önmagát. (Tóth Nándor Tamás)

boogie nights pic

A nagy Lebowski

A nagy Lebowski Philip Seymour Hoffman hibátlan mellékszerepek felvonultató életművében egyike a legkedvesebb gyöngyszemeknek. A Coen-testvérek mára szinte már kultikusnak számító filmjében amíg Töki (Jeff Bridges) saját szőnyege nyomában ered, Brandt (Philip Seymour Hoffman) csupán egy apró csavar Mr. Lebowski (David Huddleston) gépezetében. Hoffman nem sokat van vásznon, de jelenlétének minden pillanatában kifogástalanul alakítja a főnöke dicsfényében fürdőző alkalmazottat. A filmet persze nem csak a színész alakítása miatt érdemes megnézni, hiszen az igazi sztárparádéval és idézhető idézetek tömkelegével kényeztő mozi a filmtörténet egyik legszórakoztatóbb fekete komédiája. (Molnár Kata Orsolya)

the big lebowski

Magnólia (1999)

Paul Thomas Anderson nem aprózza el, mondhatnánk, hiszen a rendező minden eddigi filmje monumentálisra sikeredett. A Boogie Nights, a Magnólia, a Vérző olaj és a The Master is hosszú, összetett történetek, amelyek igénylik a néző nyitottságát és türelmét. A Magnólia különösen érdekes, hiszen több, egymásba fonódó szálon fut a sztori. A televíziós vetélkedő sötét múltú házigazdája, a haldokló producer, az ő nerotikus felesége, az önsegítő kurzusokat tartó fiú, az egykori zseni gyerek, az ápoló – mindenkinek van egy története, amely valamilyen módon kapcsolódik egy másik szereplő történetéhez. És persze vannak véletlenek is… Küszködés, szorongás és valami fura, megfoghatatlan vágy hajtja a szereplőket, ahogy az összeomlás felé rohannak. Egyedül az ápoló, Phil Parma (Philip Seymour Hoffman) az, aki nem roppan meg teljesen saját életének a súlyától. Szép és nehéz alkotás olyan remek színészekkel, mint Julianne Moore, Tom Cruise, Philip Seymour Hoffman vagy William H. Macy. (Maksai Kinga)

magnolia

Ennyi! (2000)

A kevésbé ismert, 2000-es vígjátékban a forgatókönyvíró Joseph Turner White-ot alakította a színész olyan meggyőzően, hogy tulajdonképpen az ő játéka mentette meg a filmet. A sztori szerint egy vermonti kisvárosba érkezik a stáb, aztán mindenféle bonyodalmak – részben az egyik filmsztár kiskorúakhoz való vonzalma – miatt kétségessé válik, hogy valaha elkészül-e a mozi. Az egyébként igencsak esetleges casting és szerény forgatókönyv miatt az olyan remek színészek, mint Alec Baldwin vagy William H. Macy sem tudnak igazán brillírozni, de Philip Seymour Hoffman testhezállóbb szerepet kapott. A szerény, becsületes író szerepében annyira otthonosan mozog, hogy még a rá épített szerelmi vonal is kedvessé, majdhogynem meghatóvá válik. (Maksai Kinga)

ennyi

A vörös sárkány (2002)

A vörös sárkány még Philip Seymour Hoffman azon korszakából érkezett, amikor csak mellékszerepeket kapott. Hannibal Lecter második kalandja ugyan nem tudta megütni A bárányok hallgatnak szintjét, de egy tisztességes thrillerként bőven megállja a helyét. Hoffman egy szenzációhajhász újságírót alakít benne, akinek éppen rámenőssége lesz a végzete, emiatt ugyanis felfigyel rá a Ralph Finnes alakította sorozatgyilkos. A zsurnaliszta halála a film egyik legkegyetlenebb jelenete: a kerekesszékhez pillanatragasztóval hozzáragasztott férfinek leharapják az orrát, majd felgyújtva szabadon engedik az utcán. (Tóth Nándor Tamás)

red dragon

Capote (2005)

A Capote az a típusú film, amelyben a főszereplőt játszó színész alakítása az alkotás legfontosabb részévé válik. Truman Capote, az excentrikus, feminin író szerepében Philip Seymour Hoffman olyan alakítást nyújt, amire mindenki emlékezni fog évtizedekkel később is. Vékony, affektáló hangjával, teátrális és nőies mozdulataival egy olyan pozőrt jelenített meg a vásznon, aki a legenyhébb kifejezéssel is megbotránkoztatta kortársait. Tolakodó stílusát vitriolos öniróniával enyhítette, és bár a társaság középpontjában lubickolt, mozdulataiból eközben folyamatosan sugárzott a világtól való félelem: a kézfeje mindig a feje, az arca tájékán pihen. A törékenynek tűnő író mégis a történet egyik legtökösebb szereplője: csak ő mer emberként tekinteni a kansasi családot lemészároló gyilkosokra. (Tóth Nándor Tamás)

capote

Apu vad napjai (2007)

Az Apu vad napjai című film Philip Seymour Hoffman életművének ritka és ismeretlen drágaköve, ami úgy bújik el a színész jóval ismertebb és nagyobb filmjei között, mint tű a szénakazalban. Azonban mégis érdemes kutakodni és rátalálni erre a nagyon finom és érzékeny családi történetre. (Az egyébként teljesen ismeretlen) Tamara Jenkins második és eddig utolsó, itthon DVD-n megjelent filmje egy testvérpár újra egymásra találását mutatja be nagyon emberi és hiteles módon, halála előtt álló apjuk ápolása és az ilyenkor szokásos ügyek intézése közben. Hoffman és Laura Linney játéka nemcsak külön-külön, de együtt, egymásra hatva is emlékezetes marad, nem is csoda, hogy a alkotás erről az oldalról maradt ismeretes a filmtörténet lapjain: Hoffmann Golden Globe, Linney pedig Oscar-díj jelölésig jutott az Apu vad napjai című filmmel. (Sergő Z. András)

apu vad napjai

Synecdoche, New York (Kis-nagy világ) (2008)

A John Malkovich menetet, az Adaptációt és az Egy makulátlan elme örök ragyogását forgatókönyvíróként jegyző Charlie Kaufman úgy döntött, ideje rendezni is, így egy személyben rendezője és forgatókönyvírója is a Synecdoche, New York című filmnek. Ha röviden akarnám megfogalmazni, hogy mi is ez a mű, azt kellene mondjam, hogy Charlie Kaufman totális agymenése, amely telis-tele van bizarr, abszurd és szürreális elemekkel. A Philip Seymour Hoffman által alakított színházi rendező, Caden Cotard hétköznapjai nem éppen átlagosak, amiről súlyos hipochondriája, kényszeressége gondoskodik. Valóság és képzelet keveredik a filmben, nehéz eldönteni, hogy mi Caden projekciója, és mi a film valósága. Ez – habár helyenként iszonyúan nyomasztó – biztosítja, hogy a néző a székébe préselődjön, és iszonyodva várja, mi lesz a következő meghökkentő lépés. Legalábbis a film első felében. A második órában ugyanis még zavarosabbá válik minden, és nem a jó értelemben. Kaufman annyira didaktikus és stilizált, egyben polgárpukkasztó akar lenni, hogy maga alá temeti az anyag. Persze ha ez így van, akkor tökéletes metaforája a film. Caden lehetőséget kap arra, hogy megrendezze élete darabját, ami szó szerint az életébe kerül. Egy elhagyott épületben lassan felépíti New York lakótömbjeit és utcáit, hogy színészekkel játszassa el a valóságot, aztán a színészeket is eljátszatja másokkal…Talán érthető, mekkora kihívás egy ilyen összetett és zavarodott figurát alakítani. De színészünk sikerrel vette ezt az akadályt is. (Maksai Kinga)

synecdoche new york

A hatalom árnyékában (2011)

Politikai thriller a javából. Talán itt abba is hagyhatnám ezt a leírást, mert ehhez a filmhez ennél több nem is kell. Persze az is lehet, hogy emiatt inkább a férfiak néznék George Clooney filmjét, a nőknek nem árt még két név: Ryan Gosling és Philip Seymour Hoffman. Persze ne legyünk igazságtalanok, a három színész különböző szempontból izgalmas játéka nagyon érdekes, emlékezetes egyveleget hoz ebbe az amerikai előválasztási történetbe, amelynek lényege, hogy vajon ki kit golyóz ki, ki kinek áll a háta mögött és miért. Ezeket a kérdéseket és némely helyen akár válaszokat is kapunk. Aki szereti a belpolitikai csatározásokról szóló filmeket, az nyugodtan választhatja ezt. Érdekes módon A hatalom árnyékában négy Golden Globe jelölést is kapott (rendező, színész, film, forgatókönyv), ezek közül azonban egyet sem tudott díjra váltani. (Sergő Z. András)

a hatalom arnyekaban

The Master (2012)

Paul Thomas Anderson 2012-es filmje ugyan nem a legjobb, amit rendezett, de mindenképpen érdemes megnézni a két egészen lenyűgöző főszereplő miatt. Joaquin Phoenix Freddie, az alkoholista és szexuális zavarokkal küzdő veterán, Philip Seymour Hoffman pedig, Lancaster Dodd, a szektavezér, író szerepében brillíroz. És hogy miről is szól a film? Két férfi különös kapcsolatáról, egy háttérben álló nő irányításáról (Amy Adams remek alakítása), az ösztönök és a magasabb eszmék összecsapásáról, és nem utolsó sorban, egy hátborzogatóan és nevetségesen zavaros alapokra épülő szekta térnyeréséről. A rendező önmagához hűen csodálatos látványvilágot álmodott a vászonra a The Masterben, ami egyben kölcsönöz egyfajta sterilitást is, mintha üvegfalon keresztül néznénk, mire megy egymással a két főszereplő. (Maksai Kinga)

the master

Maksai Kinga

A filmhez az irodalmon, a színházon és a művészettörténeten keresztül vezetett az utam. Ami a diplomákat illeti, az ELTE-n végeztem magyar, illetve filmelmélet és filmtörténet szakon, jelenleg pedig az SZFE televíziós műsorkészítő szakán készülök befejezni a tanulmányaimat. Mindig is imádtam moziba járni, maradandó mozis élményeim közé tartozik az Apollo 13, a Titanic és az első 3D-s film, amit Disneylandben láttam. Sokakkal ellentétben nem vetem meg a tévét és a DVD-t sem. Azt mondják, hogy ha sokat tudsz valamiről, akkor már nem vagy képes úgy élvezni a dolgot. Én még mindig felhőtlenül szórakozok egy sitcomon, ami ugye két dolgot jelenthet: vagy nem igaz rám a fenti állítás, vagy... Nem tartom magam sorozatfüggőnek, de a csajos és vicces változatokat szívesen nézem. A bennem élő feminista entellektüelt elnyomva imádom a Szex és New Yorkot, a Modern Family és a Bored to Death című sorozatokat pedig az utóbbi idők legjobbjainak tartom. Egy éve vagyok a tagja a Filmtekercs csapatának, jelenleg a fesztivál rovatot vezetem.

Filmek: Nem csak műfajok, hanem rendezők és színészek alapján is válogatok, így jöhet minden, amiben van egy kis Woody Allen, Tarantino, Alejandro Gonzalez Iñárritu, Mike Nichols, Philip Seymour Hoffman, Javier Bardem vagy Meryl Streep. Barátkozom az animékkel és Bollywooddal, de mellettük hű maradok régi kapcsolataimhoz is. Nehéz kiemelni filmeket, mert ez folyton változik, de most éppen: Diploma előtt, Madárfészek, 21 gramm, Annie Hall, Elveszett jelentés, A nagy Lebowski, Halálbiztos, Tükör, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Melankólia, Totoro, Ra One, Chungking Express.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com