Kritika

Látványos filozófia – Pi élete

Ang Lee mindig is vonzódott két dologhoz: az emelkedettebb témákhoz és ezeknek igazán látványos kivitelezéséhez, ezt tapasztalhattuk például a Tigris és Sárkányban és a Túl a barátságonban. A Pi életében sem mondott le egyikről sem, sőt kimondottan jó ötvözetet sikerült alkotnia, olyan szuperprodukciót, ami a kisgyerekektől egészen öregkorig bárkit leköthet és elkápráztathat.

Piscine Patel, azaz Pi már gyerekkorától különc volt. Ideje nagy részét vagy az iskolában vagy apja állatkertjében töltötte, mígnem rájött, hogy hinni szeretne. Ráadásul nem csak egy hitet öltött magára, hanem egyszerre hármat, így lett belőle talán az egyetlen hindu-keresztény-muszlim ember. Családjával együtt aztán Indiából Kanadába akarnak költözni a jobb megélhetés reményében, és egy japán teherhajóra szállva próbálják az állatokat magukkal vinni. Sajnos a hajó megadja magát egy hatalmas viharban, és hősünk egy mentőcsónakban kötött ki egy hiéna, egy zebra és egy bengáli tigris, Richard Parker társaságában. Hamarosan azonban csak Richard Parker és Pi marad életben, és kezdetét veszi az irdatlan hosszú, összesen 227 napos tengeren hánykolódás és a túlélésért való küzdelem. Ennél többet mondani a történetről eléggé spoiler-gyanús lenne, szóval meg kell elégednetek ezzel…

Vagy elolvashatjátok (ha eddig még nem tettétek meg) Yann Martel azonos című sikerregényét, amihez Lee meglehetősen hű tudott maradni, és több neves rendező (pl. Jean-Pierre Jeunet) kudarca után végre gyönyörű film kerekedett belőle. – Ennél többet az adaptációról itt most nem is szólnék, hiszen az „előbb olvastad, mint láttad, vagy fordítva?” kérdés olyan befolyással van a nézőre, ami az objektivitást meglehetősen megnehezíti. – A gyönyörű jelző az imént nem volt túlzás… az Avatar óta először sikerült valóban 3D-s mozit készítenie valakinek. Az örök probléma, miszerint a 3D technika kimerül abban, hogy „az egyik fa mintha hátrébb lenne, mint a másik” végre átadja helyét az igazi lehetőségeknek. A közönség meg végre tényleg belefeledkezhet a csodálatba. Természetesen kellett ehhez a jó témaválasztás, hiszen mi más nyújthatna jobb alapanyagot, mint maga a természet. Azoknak tehát, akik képesek csak a látvány miatt moziba menni, feltétlenül megéri jegyet váltani a Pi életére.

life-of-pi02Viszont azokról se feledkezzünk meg, akik nem feltétlenül a külcsín miatt néznének filmet. Akik szeretnek egy mozi után hosszasan elmélázni az élet apró – vagy nagyobb – kérdésein, nos, ők szintén jól járnak. Bár a film egy elég erős állítással nyit: „Mire a történetem végére érek, istenhívő lesz”, nem kell nagyon csalódni, ha a végül mégsem így alakul a dolog. A kijelentés nem pusztán merésznek, de egyenesen ijesztőnek is hathat, akár hithű keresztény, akár megrögzött ateista tévedt a moziba, azonban az ember hitvallása általában összetettebb, berögzültebb annál, hogy egy bő két órás film eltérítse, de próbálkozásnak nem rossz. A Pi élete pedig amúgy is annyi kis gondolatot hoz felszínre, hogy aki nem szeretne bármelyik istenről elmélkedni, az talál magának más morfondírozni valót.

Értékelés: 9/109pont

 

 

Pi élete (Life of Pi)
színes, magyarul beszélő, amerikai kalandfilm, 127 perc, 2012

rendező: Ang Lee
író: Yann Martel
forgatókönyvíró: David Magee
zeneszerző: Mychael Danna
operatőr: Claudio Miranda
producer: Ang LeeGil NetterDavid Womark

szereplők: 
Suraj Sharma (Pi Patel)
Irrfan Khan (az idősebb Pi)
Gérard Depardieu (a francia)
Rafe Spall (Yann Martel)
Tabu (Pi anyja)
Adil Hussain (Pi apja)
Ayush Tandon (a fiatal Pi)

 

IMDb

 

 

 

Nardai Dorina

Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com