Kritika

Gyerekek, cafatok – Az ígéret földje

Az ígéret földje

Az ígéret földje (La jaula de oro)Egy hét különbséggel a második olyan latin-amerikai film érkezik a mozikba, amely a térség megoldatlan társadalmi válságaira fókuszál. A művészetileg gyengébb Heli után Az ígéret földje képes több lenni a figyelemfelkeltésnél, ami leginkább a főszereplők közt feszülő bonyolult viszonyrendszer miatt valósulhat meg.

A mexikói drogháború százezer áldozata révén valamivel ismertebb már az európaiak számára, mint az utóbbi években drasztikusan megemelkedett gyermekmigráció jelensége. A világ leszakadó részéhez tartozó Guatemala, Salvador és Honduras évek óta küzd a gyerekek elvándorlásával, amelynek oka a szegénység mellett elsősorban a tomboló erőszak és az óriási mértékű bűnözés. A migráció iránya mindig az Egyesült Államok, és a helyzet súlyosságát az mutatja, hogy Obama elnök is foglalkozik a kérdéssel (a témáról itt találsz egy rövid cikket).

Illetve az is, hogy a filmrendezők érdeklődését is felkeltette a téma. Az ígéret földje egy anti-roadmovie. Két fiú, Juan (Brandon López) és Samuel (Carlos Chajon) és egy nemiségét titkoló lány (Karen Martínez) indul útnak egy guatemalai gettóból, hogy Mexikón keresztül új életet kezdjenek Amerikában. Útközben a térség minden gondjával szembesülnek: a korrupt rendőrséggel, a kis értékű lopások magas számával, az embercsempészettel és a hihetetlen mértéket öltő erőszakkal.

Az ígéret földjeAz ígéret földje nagyszerű ívet vázol fel a különböző filmes eszközökből építkezve. Az elején jó darabig egy szó sem hangzik el, a gyerekek párbeszéd nélkül indulnak el. Ez óriási feszültséget ad már a kezdetekben, noha valójában ez még az út legenyhébb szakasza. A minél későbbre tolt megszólalás jelentőséggel ruházza fel az első elhangzó mondatot, ami valójában egy kérdés – ez az a híd? Ez és a látvány együtt talán egy Mexikó-allegória is lehetne.

„Az ígéret földje tehát több szempontból is különleges alkotás”

A párbeszédek nélküli kommunikáció a film egésze alatt jelen van, ugyanis a három tinihez csatlakozik egy spanyolul nem beszélő indián is (Rodolfo Domínguez). A folyamatosan fogyatkozó társaság tagjai közötti viszonyrendszer a halálos kalandok közepette állandó változáson megy keresztül, amelybe különleges színezetet visz az őslakos mint elnyomott kisebbség jelenléte. Az Egyesült Államokban ugyanis a gyerekekre ugyanez a sors vár. Visszafogott filmművészeti elemek más téren is megjelennek. Zene például csak néha szólal meg, és akkor is mindig minimalista: egy zongora vagy egy hegedű szól lágyan. Az álomszerű dallomokhoz egy különleges álom társul: a hó. Szimbolikus és valós értelmű tárgyak és hangok sora telik meg többletjelentéssel a fim 102 perce alatt – lásd: vonat, fal, sóhaj és legijesztőbben a húscafat.

Az ígéret földjeAz ígéret földje tehát több szempontból is különleges alkotás. Néha olyan volt, mint A gyűrűk ura, mert ahogy egyre távolabb jártak a főhősök, egyre több ellenséggel és egyre kevesebb segítséggel találkoztak. Ugyanakkor anti road movie is (mint az Országúti hajsza), azaz nem az út a lényeg, hanem maga a pokol. A felsoroltakkal szemben ez azonban a valóság bolygónk egy másik oldalán. És erről szól majd a hamarosan érkező Trash (magyar előzetes itt), amit már úgy írtak meg, hogy a nyugati gyomor is megemészthesse Latin-Amerika nyomorát.

Diego Quemada-Díez rendező korábban évekig az Egyesült Államokban dolgozott operatőrként, mielőtt Mexikóban elkészítette Az ígéret földjét, amelyért tavaly Cannes-ban az Egy bizonyos nézőpont kategóriájának győztesévé tették (éppen ezt nyerte meg idén Mundruczó Kornél a Fehér istennel). Abban az évben a Heli a legjobb rendezés díját vitte el előle, noha szerintem éppen fordítva lett volna indokolt. A két mozi mindenesetre remek látleletet ad napjaink Közép-Amerikájának legégetőbb problémáiról.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com