Interjú

„Tudatosan közönségfilm szeretne lenni” – interjú Novák Erikkel

Novák Erik második filmje, a Fekete leves, az idei Titanic Filmfesztiválon két bemutatót is tartott. A premierről mi is beszámoltunk, ám a vélemények hatására a következő vetítésre a készítők változtattak a filmen. Novák Erikkel a második verzió vetítése előtt beszélgettünk.

Gyorsan letámadom Eriket az egyelőre viszonylag üres Toldiban, mivel úgy tűnik megint teltház és hatalmas őrület lesz. Erik elmondja, hogy minden bemutató előtt nagyon izgul, le is húz egy Unicumot.

A Fekete leves független film, körülbelül két millió forintból készült. Egyáltalán adtatok be pályázatot a Filmalaphoz?

Nem adtunk be pályázatot, mivel a rendszerbe való első belépési pont a forgatókönyv, mi pedig nem akartunk írni ehhez a filmhez. A cél kifejezetten az volt, hogy csak egy nagyon erősen felépített történetvázból, jelenetsorból dolgozzunk, a többit a szereplők fogják improvizálni. Azt nagyjából sejtettük, hogy mi fog történni az egyes jelenetekben, de például dialógusokat nem találtunk ki előre. Nem volt meg a kerek történet, az például, hogy ki élte túl a végén azon múlott, hogy ki ért rá aznap szombaton, amikor kibéreltük a helikoptert. Persze nem árulom el, hogy ki (nevet).

Tekintve a film alacsony költségvetését, nem volt rongyrázás a helikopter?

Nem, mert nagyon lealkudtuk, 100 ezer forint volt kereken egy fél órára. Amúgy listaáron 400 ezer lett volna.

Miért döntöttetek az improvizáció mellett?

Ez nagyon izgalmas dolog volt, nem lehetett tudni előre, hogy mi sül ki belőle. Ebben a közegben ez a cselekmény ezekkel a karakterekkel szerintem nem igényelt előre megírt forgatókönyvet. Régi vágyam valósult meg azzal, hogy kronologikusan forgathattam, ami a szereplőknek is jót tett, mivel ennek köszönhetően fokozatosan mentek végig a történet ívén. A színészekkel eközben sokat vitatkoztunk arról, hogy az adott szituáció mennyire működhet, és ha nem működött, akkor kicseréltük.

Mennyire volt nehéz irányítani az improvizációkat annak érdekében, hogy ne másszon el nagyon sem az adott jelenet, sem a történet?

Egyrészt segített, hogy a filmbeli karakterek kb. 95%-ban az adott színészekre voltak szabva. Másrészt pontosan emiatt szerepelek én is a filmben, mozgok folyamatosan a szereplők között, mivel belülről könnyebb volt irányítani a rögtönzést. Valójában persze nem csak én formáltam az adott jelenetet, hanem az összes szereplő. Gyakorlatilag mindenki író, aki mond egy mondatot a filmben, mivel azt ő találta ki. Ezért hívjuk mi a Fekete levest közösségi alkotásnak és ezért volt számomra baromi izgalmas a forgatás.

Ha már előkerültek a színészek: mennyire volt nehéz meggyőzni őket arról, hogy ingyen elvállalják a szereplést?

Nem volt nehéz, mivel a legtöbb szereplő a barátaim közül került ki. Sokukkal korábban már dolgoztunk együtt, vagy már régóta szerettünk volna. De például Máté Gábor esetében egyszerűen elmondtam neki a koncepciót, ami szerencsére tetszett neki. Bevallotta, hogy fogalma sincs erről az egész világról, hiszen ő színész és színházigazgató, nem pedig maffiózó. A jelenet előtt beszélgettünk egy negyedórát arról, hogy én mit képzeltem el, utána pedig úgy megcsinálta, mintha világ életében maffiózóként kereste volna a kenyerét.

novak erik fekete leves

Vágvölgyi B. András filmbeli alakításán mindenki meglepődött. Hogy jutott ő eszedbe erre a szerepre?

András nekem nagyon régi barátom, az menet közben derült ki, hogy ennyire jól megy neki a színészkedés – ő maga is meglepődött. (Közben folyamatosan csörög Erik telefonja, hol a hangmérnök keresi, hol egy barát érdeklődik, van-e még hely a vetítésre. Végül annyira sokan jöttek el, hogy párhuzamosan vetítették a filmet a kis- és a nagyteremben.)

Mindenki, aki részt vett a film elkészítésében, pénz helyett tulajdonrészt kapott az alkotásból. Ennek az anyagi vonzata teljesen lutri, minden a leendő nézőszámoktól függ. Milyen nézőszámra számítasz?

Fogalmam sincs, ez a film bárhogy elsülhet. Bármi lehet 1400-tól 600 000-ig. Nem akarok jósolgatni, meg ezzel nem is tervezek.

A Zuhanórepüléshez hasonlóan, ebben a filmben is a magyar alvilág, a bűn és a drogok körül forog a történet. Miért pont ez foglalkoztat téged?

Egyrészt gyerekkorom óta félig kívülről, félig belülről belelátok ezekbe a dologba, másrészt az akciófilm az egyik leghálásabb műfaj szerintem. A rosszfiúk mindig sokkal érdekesebbek, mint a jófiúk, a társadalmat pedig sokkal izgalmasabban lehet bemutatni a bűn oldaláról. (Közben odasétál hozzánk Erik fia egy üveg sörrel. A rendező kikapja a kezéből és meghúzza, a fia erre csak mosolyog.)

Nem sok példát találni arra, hogy egy rendező a közvélemény, vagy ne adj’ isten a kritikusok nyomására változtatna a filmjén. Ti min változtattatok az első vetítéshez képest?

Nem gondoltuk, hogy a film betonba lenne öntve az első vetítés után. Addigra azzal a verzióval sikerült elkészülnünk, ezzel a verzióval meg mostanra készültünk el, azok alapján, amiket hallottunk. Ezt azért csináltuk, mert a Fekete leves tudatosan közönségfilm szeretne lenni, nem egy ilyen „valósítsuk meg önmagunk művészetét és öntsük rá a világra” típusú alkotás. Én nem gondolom, hogy a filmművészetnek szabad öncélúnak lennie, még akkor sem, ha kevésbe kerül. Amit betettünk ebbe a csomagba, az akkor működik, ha sok helyre el tudja vinni a Mikulás, magyarán egy film akkor fog működni, ha meg is nézi valaki. Örülnénk, ha sokan megnéznék, és a színészeket is ki tudnánk fizetni. Mindezek érdekében néhány kedves jelenetet sajnos meg kellett kurtítani, összesen tíz perccel lett rövidebb a film.

Nem jelentkezett senki a premier óta, hogy venne tőled pár intim női részletet ábrázoló festményt? Elég hangsúlyosak voltak a filmben.

Nem, bár én abban reménykedtem, hogy aki bérbe adta a lakást, az végül megveszi. Egy olyan luxuslakásban forgattunk, ami már elkészült ugyan, de még nem volt bérbe adva. Az ingatlanosnak sikerült pont akkor felhoznia két érdeklődőt, amikor éppen Herczeg Zolit nyakát metszettük szét egy szamuráj karddal, fröcskölt mindenfelé a vér, plusz ki volt téve tizenhárom pina a falra. Valószínűleg ők nem vették bérbe a lakást.

Az első vetítés előtt azt mondtad, hogy a „rendőrös sztorit majd a végén elmondom”, de ez elmaradt.

Az annyi, hogy volt egy jelenet, amikor a csomagtartóból pakolták ki a fegyvereket a srácok, de ekkor már nem volt ott nagy kamera és nagy stáb. Ott áll három kopasz bűnöző kinézetű arc, akik fegyvereket pakolnak a csomagtartóba, majd még be is löknek oda valakit – ez volt mellesleg a hangmérnök. Valaki gondolom látott minket és kihívta ránk a rendőröket. Mivel ők őriznek és védenek, ugyan két-három órás késéssel, de tényleg kijöttek. Be kellett olvasnunk a filmes fegyverek engedélyszámát és elmagyarázni, hogy ez egy forgatás, senkinek nem esett semmi baja, a kopasz úriemberek pedig színészek vidékről.

Lehet már tudni valamit jövőbeli filmterveidről?

Azokat majd meglátjuk, egyelőre ezen legyünk túl.

Mindig érdekelt, mit szívnak kokó helyett a filmekben.

Laktózt. A tejcukor simán elolvad a nyálkahártyán és nem okoz maradandó károsodást.

Mivel a vetítés után a nézőknek kérdőíveket osztottak ki a filmmel kapcsolatban, ezért elképzelhető, hogy még mindig nem a végleges verziót látták. Nem hiába hangsúlyozta a rendező: a Fekete leves közösségi alkotás.

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com