Ha egyetlen szót kéne válasszak, amivel leírom Ang Lee életművét, azt mondanám, érzékenység. Kevés nála élesebb látású rendező van, aki nem csak észreveszi az embereket összekötő lehelet finom szálakat, hanem mint a napsugarak a pókhálót, úgy tudja számunkra is láthatóvá tenni azokat.
Az érzések láttatója
Ang Lee-t, bár számos nagyköltségvetésű látványos filmet készített, sosem a látszat érdekelte, mindig a mögöttes tartalom. Az érzések, a konfliktusok, az egymásnak feszülések, az oldások – és persze a kötések. Már legelső filmes pillanatában a lélek titkait kereste, és ez a kutatás az egész, még közel sem lezárt pályáján végigkísérte. Folyamatosan vizsgálja, hogyan fér meg egymás mellett a tradíció és a rohanó, modern élet, hogyan ütközik egymásnak kelet és nyugat, hogyan fedhetők fel szavak nélkül a szív rejtett érzései. Kérdései azonban nemcsak arról szólnak, mi játszódik le egy-egy emberben, vagy mi lesz egy konfliktus kimenetele, hanem egyidejűleg arról is, hogyan lehet mindezt filmes eszközökkel ábrázolni.
Pályafutása
Ang Lee 1953. október 23-án született Pingtungban, Taivanon. Szülei nagy hangsúly fektettek rá, hogy klasszikus kínai műveltséget szerezzen, és egyetemre menjen. Miután kétszer is megbukott a felvételi vizsgán, apja legnagyobb bánatára művészeti iskolába iratkozott, ahol 1975-ben végzett. Kezdetben a színház érdekelte, 1980-ban, ekkor már Amerikában, először ilyen irányú tanulmányokat folytatott, csak pár évvel később fordult a filmezés felé. 1982-ben készítette el 16 miliméteres rövidfilmjét, a A tó könnyeit (1982), ami elnyerte Taiwanon a legjobb rövidfilm díját, majd diplomamunkája a 43 perces Fine Line (1984) a New York-i Egyetem Wasserman-díjára volt érdemes a legjobb rendezés kategóriában.
Egy hat éves kényszerpihenő után Lee karrierje 1990-ben kapott új lendületet, amikor két forgatókönyve is, a Lökő kezek és Az esküvői bankett is nyert a taivani kormány versenyén. Lee stílusa felkeltette Li-Kong Hsu figyelmét, aki elsőfilmes producerként támogatta, hogy a Lökő kezekből film születhessen 1991-ben. A film első része az Apa jobban tudja-trilógiának: mindhárom film, az 1993-as Az esküvői bankett és az 1995-ös Étel, ital, férfi, nő is, óriási közönség és kritikai siker lett – a két utóbbit jelölték a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjára is.
A trilógia megnyitotta a kapukat Hollywood irányába, 1995-ban az Értelem és érzelem újabb díjakat söpört be, és 7 Oscar jelölést is begyűjtött. A két soron követő alkotást, a Jégvihart és a Pokol lovasait bár a kritikák méltatták, a közönség nem igazán szerette, az újabb áttörő alkotásra 1999-ig várni kellett. Lee ismét Li-Kong Hsuval dolgozott, az eredmény pedig, a Tigris és sárkány hatalmas siker lett: elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat is. Újabb hollywoodi munkája, a Hulk erősen megosztotta a közönséget, Lee gondolkodott is a visszavonuláson. Szerencsére azonban apja unszolására folytatta a munkát – és elkészítette Annie Proulx regényének adaptációját, a Túl a barátságont, ami Oscart hozott számára. Ezt követően Lee ismét visszatért Kínához: Eileen Chang kisregényének adaptációja, az Ellenséges vágyak Velencében Arany Oroszlánt ért a rendezőnek. A Woodstock a kertemben után Lee ismét adaptációt készített, Yann Martel azonos című regényében forgatta a Pi életét, mely újabb Oscar-díjat kapott.
Lee-filmek, amiket feltétlenül látnod kell
Apa jobban tudja-trilógia
Értelem és érzelem
Tigris és sárkány
Túl a barátságon
Pi élete
Ezt tudtad-e?
Ő az első ázsiai származású, aki Oscar-díjat nyert.