Magazin

Magyar Filmhét 2014: Női szeszély – A galamb papné

a_galamb_papne_2Vitézy László újabb Móricz-elbeszélést vitt filmre, A galamb papné ismét igényes és szép tévéjáték, remek színészi alakításokkal.

Két világnézet (a református papé és a méltóságos kisasszonyé), két életmód (egyhangú falusi és a nagyvilági budapesti) csap össze Pap Énók (Pindroch Csaba) és Zádor Ica (Banovits Vivianne) házasságában – vagy csak az örök férj-feleség, férfi-nő ellentét éleződik ki a végletekig? Ica, aki még majdnem gyerek, unatkozik új falusi otthonában, a rangon aluli házasságban, ezért bár szereti őt, változatos praktikákat eszel ki vakszerelmes férje, a gáti pap kínzására. Énók nem akarja elveszíteni, ezért szó nélkül tűri az asszonyka összes szemrehányását, szeszélyét, a gyötrő faggatózást, hogy a férfi megunta-e már őt. Hiszen közben a galamb papné olyan bájos, olyan gyönyörű. Mindenki a csodájára jár!

Olyasvalaki is, aki csak tovább szítja a feszültséget a friss házasok között. Eddig sem volt könnyű az együttélés, de mikor Thorsa Ábris, a jóképű csábító (Adorjáni Bálint), Énók egykori osztálytársa rendszeres vendég lesz a paplakban, természetesen féltékennyé teszi Énókot. Vajon van rá oka? Ica vele is csak bosszantani akarja urát, vagy tényleg megtetszett neki a szomszéd? Vitézy egyik legjobb megoldása, hogy eleinte csak Énók belső monológjait halljuk, később, ritkábban ehhez csatlakoznak Ica, majd végül a titokzatos Ábris gondolatfolyamai is, néha pedig virtuózan váltakozik a három. Ez a kihagyásosság, késleltetés és többszólamúság segít egészen a meglepő végkifejletig izgalmassá tenni hármójuk viszonyát.

a_galamb_papne_1Vitézy hasonló stábbal és eszközökkel dolgozik, mint legutóbbi filmjeiben, bár a gyönyörű tájak helyett (a Móricz-műnek megfelelően) ezúttal a szereplőkön van a hangsúly. A rendező megtartja a mesélő alakját (Székely B. Miklós), balladai hangvételt kölcsönözve a történetnek, a filmidő nagyobb részét mégis a pergő móriczi párbeszédek uralják. Ehhez szükségesek a kiváló színészi alakítások, melyek hitelesen jelenítik meg a főszereplők legkisebb lelki rezdüléseit is. A Pillangó után lassan elkönyvelhetjük a Banovits Vivianne – Adorjáni Bálint párost az új Venczel Vera – Kovács Istvánnak, a legjobb alakítás ezúttal mégis Pindroch Csabáé, aki rendkívül változatos eszközökkel, hitelesen játssza a nem túl hősies, nem túl izgalmas, de a feleségéért mindenre kész lelkészt.

Hogy mi áll Ica hangulatváltozásai és szeszélyei hátterében, arra csak az utolsó percekben kapunk magyarázatot. Addig viszont egy feszültséggel teli, hol lírai, hol realista, méltó Móricz-feldolgozást látunk, ami egy lépéssel közelebb hozza a tévéjáték műfaját régi becsülete visszanyeréséhez.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com