Magazin

Bőrfejűek a valóságban – Ez itt Anglia

THISISENGLAND_quad_newA Titanic Filmfesztivál Tajtékos napok szekciójának hihetetlenül erős darabja Shane Meadows filmje, mely egy tizenkét éves kisfiú (Thomas Turgoose) szemén át mutatja be a nyolcvanas évek Nagy-Britanniájának skinheadmozgalmát. 

Skinheadfilm – nem állítom, hogy nem tartottam egy kicsit tőle. Hogy lehet egy ilyen témáról hitelesen beszélni? Úgy ahogy azt Shane Meadows teszi: õszintén és közben reálisan. A rendezõ saját, kiváló forgatókönyvébõl forgatott egy remek stábbal. A film minden kockája a helyén van, a színészek egytõl egyik nagyszerûen oldják meg feladataikat: az elsõfilmes Thomas Turgoose (Shaun) – igazi õstehetség, remélem, még sokat látjuk filmvásznon – remek kis csapatot alkot a közel húsz éve pályánlévõ Stephen Grahammel (Combo).  A film operatõre Danny Cohen nagyszerû képekkel repít vissza minket a nyolcvanas években, talán csak a Ludovico Einaudi jegyezte zene táncol néhol az érzelgősség határán – ennél több belekötnivaló azonban egyszerûen nem akad ezen a filmen.

1983-ban járunk: a falklandi háború, Margaret Thatcher, az aerobic, a Blockbusters kvízshow és a bõrfejûek Nagy-Britanniájában. Ahogy a tanév véget ér, hosszú, unalmas hetek várnak a 12 éves Shaunra, aki egy tengerparti kisvárosban él elfoglalt édesanyjával. Apja a Falkland-szigeteken esett el, Shaun azóta hordja a nadrágot, amit tõle kapott – közvetve ez a nadrág hívja fel rá a skinhead-vezér Woody figyelmét, és ettõl kezdve a kisfiú körül felgyorsulnak a lomha nyári napok. A bõrfejûek bandája két szempontból is hiánypótlóvá válik életében: egyrészt barátságot, másrészt apamodellt kínál számára. Shaun a csapat benjáminjaként lépésrõl lépésre kivívja társai tiszteletét, miközben felfedezi az eszelõs bulik és az elsõ csók mámorát. Egy nap azután feltûnik a színen Combo, aki frissen szabadult a börtönbõl, és irányítása alatt a banda célba veszi a helyi kisebbségeket – Shaun számára véget ér az ártatlanság kora és belép a való világba…  (Titanic sajtóanyag)

„Mindenki azt hitte, elkészítettem a Futball faktor és a Romper Stomper keresztezését: de ebben a filmben az erõszaknak semmi köze ahhoz, hogy az elkövetõk bõrfejûek – inkább a személyes gyötrelmeket tükrözi, különösen a befejezésben. Azt akartam megmutatni, milyenek a bõrfejûek a valóságban, amilyennek belülrõl láttam õket. Akkortájt, a nyolcvanas években a bõrfejû ismerõseim tisztában voltak saját gyökereikkel, tudták, hogy õk már egy új nemzedék, de hûek akartak maradni a 69-es elõdeikhez. Akkoriban mindenki magasról lenézte a munkásosztályt, de mi büszkék voltunk a származásunkra, és már a külsõnkben is megpróbáltuk szemléltetni az erejét. Kölyökfejjel nagyon lelkesedtem ezért, mert úgy érezhettem, felnéznek rám a származásom miatt.” (Shane Meadows)

Címkék

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com