Kritika

Egy optimista Dollár-film – Idegen a cowboyok között

the_big_countryVadnyugat, két szemben álló banda és köztük egy idegen hős, akiben senki sem bízik – ismerős? Na, ez nem egészen az a film, de legalább olyan érdekes. 

A film

Az Idegen a cowboyok között egy jól ismert westernfilmes sémán alapul: a Keletről, a civilizációból a Vadnyugatra jött férfiú próbálja uralma alá hajtani a civilizálatlan, de számára izgalmas kalandokat kínáló vidéket. Az egykori tengerész, James McKay (Gregory Peck) házasság céljából érkezik a menyasszonya birtokára, ám nem egészen azt találja ott, amire számított. Ahogyan mi sem: szerencsére a rutinos William Wyler nem elégszik meg az ismerős minta megismétlésével, hanem bonyolultabbá teszi a történetét – azzal, hogy több másik gyakori fogással, fordulattal ötvözi az alapanyagot. Igaz, hogy nagy vonalakban kiszámítható a film, a számos apró érdekesség mégis izgalmassá teszi a monumentális alkotást.

Az ötvenes évek egyik újítása, hogy a westernek már nem egyértelmű, fekete – fehér jellemekkel dolgoznak, azaz a jó és rossz oldal közti határ kezd elmosódni, a szerepek relativizálódnak. Az Idegen a cowboyok között ugyan még óvatosan bánik ezzel az eszközzel, de már itt is bizonytalan, hogy a két szemben álló klán szimpatikus-e számunkra, vagy elítélendő – a romlottnak kikiáltott Hannassey-ék is meglepnek néhány emberi gesztussal, míg az előkelő őrnagyról és családjáról egyre kedvezőtlenebb képet kapunk. A középen lavírozó McKay viszont még egyértelműen pozitív szereplő; olyan hős, aki ugyan kilóg a sorból, de a záróképen ellovagolhat a szerelmével  a naplementében.

the big countryTalán meglepő párhuzam, de a bandaháború és a messziről jött idegen játszmája nagyon hasonlóvá teszi a filmet az Egy maréknyi dollárért-hoz: mintha a spagettiwestern optimista inverzét látnánk. A teljes erkölcsi nihil, mocsok és kiábrándultság helyett itt a bandák még nem velejükig romlottak, a titokzatos idegen a jólöltözöttségével tüntet, végül pedig valódi békét teremt az értelmetlenül hadakozó klánok között és ő is megtalálja a helyét a világban. De csak miután fényt derített a főszereplők valódi jellemére és döntést hozott egy szerelmi háromszögben.

Big they fought! Big they loved! Big their story! – hirdette a korabeli marketinghadjárat (az angol címre – The Big Country – utalva). Több, mint ötven év telt el a bemutató óta, de ma sem csak a terjedelem nagysága feltűnő: a monumentalitás jelen van minden képkockán, a tájképek még ma is lenyűgöznek. Állítólag hidegháború parafrázisa lenne a film – nekünk ez a sorok közti jelentés már nem tűnik fel. Ugyancsak érthetetlen az etikus gazember történetszála – ami mai szemmel logikai bukfencnek tűnik, akkor Oscart ért a valóban remek Burl Ives számára. Van azonban, ami igenis maradandó a műben: a profi kidolgozás, a fordulatos és izgalmas cselekmény, a változatos jellemek. Közülük is elsősorban Gregory Peck karaktere: ezúttal is egy feddhetetlen hőst játszik, aki azonban nem hajlandó alkalmazkodni az elvárásokhoz, helyi szokásokhoz, hanem a saját szabályai szerint él – szelíd öntörvényűsége mindörökké vonzóvá teszi McKayt és a filmet is.

A lemez

A kiadványra egy filmajánló került fel extraként.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com